söndag, april 26, 2009

Utbildning av instruktörer

I helgen har jag haft fullt upp med att utbilda de blivande instruktörerna på klubben. Igår var det nosarbete som stod på schemat, så vi åkte ut till skogen och spårade och körde uppletande. Eftersom de ska bli instruktörer så hade jag också tagit dit ett par stycken från valpkursen som jag hade i vinter samt Fredrik med Clara som de blivande instruktörerna fick instruera. Det gick bra och hundarna var väldigt duktiga.
Annika instruerar "kursdeltagaren" hur hon ska göra när hon ska gå sitt spår.

Fikapaus.

Det svåra var att hitta någonstans att spåra. Det är ju fortfarande väldigt mycket snö ute i skogen, trots att det varit soligt och varmt ganska länge nu. Men Annika kände till ett ställe vid Falkträsket där det inte var så mycket snö så vi åkte dit. Det innebar att vi fick gå en ganska lång bit och de hade avverkat en del så att det låg stora rishögar, men det var i alla fall nästan snöfri skog!

Lyle fick förstås hänga med ut i skogen och jag blev väldigt sugen på att spåra med honom också när det nu fanns skog att lägga spår i. Så jag överlät åt de blivande instruktörerna att valla uppletanderutan, medan jag själv la ut ett spår till Lyle. Sedan fick det ligga medan vi körde uppletande. Självklart fick även Lyle köra uppletande. Terese fick lägga ut två föremål åt honom utan att han fick se på. Jag vet att han är duktig på att leta föremål, men jag var inte säker på om han letat flera föremål förut. Men det gick i alla fall väldigt bra, även om han var lite fundersam till varför jag skickade iväg honom igen när han kommit in med det första föremålet. Det kan dock ha berott på att det blåste väldigt mycket just där vi valt att köra uppletande.

Uppletande.

En söt liten jaktcocker.

Aya har hittat sin dummy (efter mycket springande).

Efter uppletandet var det dags att gå spåret. Lyle hittade spåret på en gång och började följa det. Men efter ca 8 meter blev det plötsligt tvärstopp då det hade blivit en knut på linan som fastnade i en gren. Det hjälpte inte att dra i linan utan vi fick vända tillbaka och ta lös den. Eftersom Lyle inte är någon vidare rutinerad spårhund så kom han förstås av sig lite grann, men han fortsatte i alla fall att spåra. Det låg en hel del ris från avverkningen även där jag gick mitt spår och plötsligt fastnade en stor gren i nomeselen så att jag blev tvungen att stoppa honom för att få bort den. Det gjorde också att han kom av sig lite (och jag kom också av mig när jag flera gånger trampade ner i hål fulla med iskallt vatten), men trots att han blev lite störd så löste i alla fall uppgiften och spårade sig fram till bollen i slutet.

När vi kom hem igår eftermiddag var han riktigt trött och sov i stort sett hela kvällen, t o m när jag lagade mat. På kvällen gick vi ut en liten sväng och jag tränade lite fritt följ, lägganden och ställanden på gräsplätten här utanför. Jag körde också lite inkallning med ställande och även det börjar fungera riktigt bra, nu när jag har börjat använda externbelöning. Jag tränade dock inte så länge eftersom han verkade lite trött, men när vi skulle gå in stod det två killar på gården och han lyckades få dem att kasta boll åt honom. Och då märktes det minsann inte det minsta att han var trött. I alla fall inte förrän vi kom in, för då hoppade han upp i sängen och somnade på en gång.

Idag har jag utbildat instruktörerna i dels hälsovård för hund och dels hunden och lagen. Lyle och jag promenerade dit på morgonen och han har uppfört sig så bra hela dagen. Han har legat okopplad vid min stol, trots att det var andra hundar där. Mitt på dagen tränade jag lite med honom ute på parkeringen och sedan promenerade vi hem på eftermiddagen, då jag också aktiverade honom med lite bolletande. Så nu är han väldigt trött igen och sover så sött.

Inga kommentarer: