fredag, april 29, 2011

Lydnadsträning

På torsdagar jobbar jag ju hela dagen och igår hade jag dessutom lite ont i huvudet när jag kom hem, så jag orkade inte gå någon långpromenad med Chansa. Istället tränade vi lite lydnad på grusplanen här utanför. Mest tränade vi på framförgåendet. Jag hade en idé om att använda target för att få mer fokus framåt. Det fick hon; första gången var jag inte beredd på farten och rycket som blev, så jag fick lite ont i axeln.

Idag åkte jag och Susanne upp på klubben på eftermiddagen och tränade lydnad. Jag körde tre korta pass med Chansa. Vi tränade lite fritt följ och vi gör framsteg, även om vi än inte kan gå särskilt långa sträckor. Hon har väldigt lätt för att hamna för långt fram, särskilt om jag går för långa sträckor. Vi tränade lite snabba lägganden, hopp-stå och inkallning, vilket funkar bra. Vi körde lite mer framförgående med target och det har blivit bättre. Dock inte perfekt eftersom hon galopperar ut i kopplets längd och stretar i kopplet, men jag är inte säker på att jag kommer att bry mig om det. När vi väl ska lära in framåtsändandet vill jag ju att hon ska galoppera ut till en target, så det kanske är dumt att först lära henne att gå sakta. Och jag tar ju hellre lite lägre poäng på framförgåendet än på framåtsändandet ;-)

När vi ändå var på klubben och hade tillgång till hinder passade jag förstås på att träna hopp. Hon gillar att hoppa, så det är inga som helst problem att få henne att hoppa. Jag använder en target för att få ut henne en bra bit från hindret och det funkar bra. Idag testade jag att kommendera "sitt" precis innan hon kommit fram till targeten och hon satte sig jättefint. Hoppet för lydnadsklass I funkar också bra.

Jag hade kameran med mig och tog lite bilder. Bilderna på mig och Chansa har Susanne tagit, förstås.

Vi tränar hopp med Jackpot. Han hade svårt att hoppa ut på kommando, men innan vi åkte hem kunde han hoppa.

Den här bilden gillade jag :-)

Susanne och Jackpot busar.

En av de saker jag var nöjd med efter träningspasset var att Chansa var helt lugn när jag band upp henne medan vi tränade med Jackpot, trots att vi tjoade och kastade boll.

Jag och Chansa.

Bra kontakt, men hon går lite för långt fram.

Här är positionen bättre.

Inkallning. Eftersom jag har en tendens att "styra" hunden med vänstra axeln håller jag ett grepp i byxorna med båda händerna. På så vis kan jag inte vinkla axeln, vilket är ett dubbelkommando som jag försöker undvika med Chansa.

På väg mot hindret.

Hoppar.

Jag avslutade träningspasset med att lägga en platsliggning, vilket är det moment som vi har mest problem med. Hon var förstås ganska trött, men jag tyckte ändå att hon var jätteduktig som låg så fint trots att Susanne belönade Jackpot med boll på planen bredvid. Nu är lilla fröken ganska trött, så det blir en lugn fredagskväll framför TV:n.

Inga kommentarer: