onsdag, april 27, 2011

Träning

Igår var det möte med RUS om vårens MH och MT, så jag och Chansa cyklade upp till klubben. Jag for lite tidigare så att vi skulle hinna träna lite också. Planerna är nu helt snöfria och torra. Vi tränade lite snabba lägganden, fritt följ och hopp över hinder. Hon var lite störd över att Elisabeth och Amigo också tränade på planen, men annars var hon faktiskt duktigare än hon varit på länge.

På mötet uppförde hon sig också riktigt bra och låg mestadels och sov. Det är väldigt många anmälda till vårens MH, och dessutom väldigt många hemmahundar, så jag har varit lite orolig att inte komma med. Men nu kommer det att bli ett extra MH så att alla anmälda får vara med, så vi kommer i alla fall med. Nu gäller det bara att hoppas på att hon inte börjar löpa förrän efter MH:t.

Lyle har jag idag skickat med mamma till Lappvattnet. Det är ju Valborgs i helgen och eftersom det har smällt lite då och då sedan långfredag är det skönt för honom att slippa undan det värsta smällandet. Chansa och jag har promenerat till onsdagsträningen, den sista på bilprovningen, och tränat lite grann. Hon var betydligt mer sansad än hon varit de senaste gångerna och träningen gick riktigt bra. Jag la platsliggning med de andra hundarna, fast jag höll mig ganska långt på sidan av och lämnade henne bara i kopplets längd. Hon låg faktiskt riktigt bra med lite påminnelser och belöning med jämna mellanrum.

Jag har också börjat träna tandvisning med henne, men än så länge har vi inte kommit längre än att jag belönar att hon sitter kvar när en person kommer och ställer sig precis framför oss. Med Myrrha kämpade jag mycket med momentet tandvisning, men det är mycket roligare att träna med Chansa, vars problem är att hon älskar folk än att träna med Myrrha, som var reserverad mot folk.

Fria följet börjar också gå riktigt bra. Framförgåendet har hon gjort stora framsteg med, men hon har en liten tendens att vända sig om mot mig så det måste vi fixa till. Som avslutning körde jag en budföring med Eva som mottagare. Första gången sprang hon jättefint till Eva och sedan jättefint tillbaka till mig. Eftersom hon varit mindre villig att springa till mig belönade jag att hon gjorde det så bra med boll, vilket visade sig vara ett misstag. När jag skulle skicka henne till Eva ville hon ju inte lämna mig, men efter att ha utrustat även Eva med bollar sprang hon jättefint.

Nu är lilla fröken riktigt trött och sover som en stock. Jag är dock fortfarande träningssugen och vill testa en idé jag har för att lösa problemet med att hon vänder sig om på framförgåendet, men det orkar hon nog inte så det får vänta till i morgon.

Inga kommentarer: