fredag, april 15, 2011

Vår!

Förra veckan var jag ju sjuk och jag var inte speciellt pigg i början av den här veckan heller, så det har inte blivit någon riktig långpromenad med hundarna. Igår var jag dock pigg och sugen på en långpromenad, men då gick nästan hela dagen åt till att fixa med min nya badrumsinredning.

Men idag blev det äntligen möjlighet för oss att gå en riktig långpromenad i det vackra vädret. Jag packade en liten ryggsäck med fika, några uppletandeföremål ifall vi skulle hitta någon upptinad skogsglänta och så kameran förstås och så begav vi oss ut i skogen.

Vi gick upp i skogen där det var rätt mycket snö kvar, så det var ganska jobbigt att gå. Men fördelen med det är att det inte är så många som går där, så vi såg varken till andra människor eller hundar.

Det finns dock en nackdel med våren och det är att naturen förvandlas till en enda stor bajsbuffé med bl a harpluttar, rådjursbajs och älgskit på menyn. Lyle bryr sig förstås inte om det, men Chansa är salig.

Chansa njuter av snön...

...liksom Lyle (fast de är nog rätt ensamma om det).

Chansa gillade verkligen att rulla sig i snön.

Ibland undrar man om hon är riktigt klok...

Snyggaste Lyle.

Snyggaste Chansa.

Mina två fina hundar.

Lyle.

Det var inte lätt att ta någon bild på bara Chansa på stenen; Lyle hoppade ideligen upp och ville vara med, men till slut fick jag i alla fall en bild.

Lyle försöker byta till sig lite fika mot en pinne (gick inte så bra).

Chansa tänker inte byta sin "lilla" pinne mot fika- hon ska ha den själv.

När hon tröttnat på sin pinne bestämde hon sig för att lägga sig och vila en stund.

Vi hittade också ett stort område där det var i stort sett snöfritt, så det blev lite uppletandeträning med båda hundarna. Jag vallade en korridor, som inte blev så bred, ca 15 m, men den var i alla fall 50 m på djupet. Till Lyle la jag tre föremål i den lilla rutan. Han var verkligen taggad och jobbade jättebra.

Chansa har ju inte gjort så mycket uppletande, så hon fick först följa med mig när jag la ut föremålet. Med hennes förmåga att skapa minnesbilder var det förstås inga problem att minnas var den var och springa ut och hämta den. Hon har inga tendenser till att vilja behålla föremålet själv och så fort hon har plockat upp det vänder hon upp och kommer tillbaka i full fart. Dock tuggar hon lite grann, speciellt vid avlämnandet, vilket vi nog får jobba lite mer på.

Jag insåg att hon inte behövde några minnesbilder för att klara uppgiften, så ett par gånger gömde jag föremålen utan att hon fick se och det funkade precis lika bra. Full fart ut, letade intensivt och kom tillbaka med föremålet på en gång. Sista gången tjuvstartade hon och jag fick ryta till så att hon kom tillbaka. Med Myrrha hade en sån sak gjort att hon tappat motivationen, men Chansa var lika motiverad att leta när jag skickade om henne.

Lyle har hittat en blå elefant som han kommer in och avlämnar.

Och här har han hittat ännu ett föremål.

Chansa på väg in att lämna ett föremål.

Chansa hittade den rosa grisen (de små mjukisdjuren från IKEA är verkligen suveräna uppletandeföremål!)

Lyle hittade en skuggig plats att vila sig på efter uppletandet.

Vi var ute i 2,5 timmar så ikväll är nog hundarna trötta och nöjda, vilket de inte varit på ganska länge. I onsdags var jag dock på onsdagsträningen med Chansa. Jag var ansvarig och det tar ju lite tid i anspråk så jag valde att bara ta en hund med mig. Jag tyckte inte att Lyle verkade må riktigt bra, så därför fick det bli Chansa. Vi tog cykeln och eftersom jag hade gott om tid cyklade jag en extra sväng så att hon skulle få röra på sig lite extra.

Det blev mest prat och inte så mycket träning och den lilla träning vi ägnade oss åt gick inte alls bra. Hon var helt okoncentrerad och mest intresserad av de andra hundarna. Vi avslutade kvällen med en budföring och då rusade hon mest omkring i snödrivorna vid sidan om parkeringen. Jag har sällan varit med om att ett träningspass gått så katastrofalt dåligt. Det kan förstås bero på att hon kan ha blivit lite överexalterad eftersom hon varit lite understimulerad p g a att jag varit sjuk eller möjligen på att hon ska börja löpa. Jag hoppas på det senare eftersom jag väldigt gärna vill att hon ska hinna löpa innan det är dags för MH.

Det visade sig vara ett klokt beslut att lämna Lyle hemma för han spydde tre gånger under kvällen och strax efter klockan två på natten vaknade jag av att han kissade inne, så uppenbarligen mådde han inte alls bra. Jag tror också att han kissat inne två gånger tidigare på sistone, fast då trodde jag att det var Chansa. Jag har nu bokat tid för ytterligare ett veterinärbesök så jag hoppas att de hittar vad det kan vara för fel på honom.

Inga kommentarer: