måndag, april 18, 2016

Spår

Jag och Moa hade planerat att åka till Bureå och spåra i eftermiddag, men när vi kom dit visade det sig att det var massor med snö kvar i skogen. Vi körde omkring lite för att hitta någon bra och snöfri spårmark, men det var inte det lättaste. Det var snö nästan överallt och där det inte var det låg det hus alldeles intill.

Till slut kom vi tillbaka till stan och vid grillplatsen som ligger uppe på ett litet berg inte så värst långt från Anderstorp var det tillräckligt snöfritt. Först åt vi de sallader vi hade köpt med oss för att äta till middag och sedan lag jag ett fältspår på 600 m till Chansa och Moa la sitt spår uppe på berget runt grillplatsen. Spåren fick ligga ca en timme. Chansa missade tyvärr två av fyra pinnar, men jag är ganska nöjd ändå. Hon spårade jättebra och tog spetsvinkeln helt perfekt och att jag hade gått över vägen och fortsatt på andra sidan var ingen svårighet alls för henne. Caxa spårade också riktigt bra. 

Efteråt gick vi en liten promenad där jag hade lagt mitt spår i hopp om att vi skulle hitta pinnarna. Det finns ju tyvärr inga riktmärken på fält så jag visst knappt ens var jag hade lagt dem. Caxa drog iväg och spårade för sig själv, men kom inte tillbaka med pinnarna. Sedan fick Chansa också springa lös och då tog hon upp spåret igen och kom tillbaka med i alla fall en av pinnarna. 

 Ska vi spåra nu?

 Belöning efter första hittade pinnen.

 Springer efter brandslangen.

 Kommer tillbaka med brandslangen.

 Kan vi inte spåra mer?

 Chansa poserar.

 Kamphunden Caxa.

 Caxa poserar.

 Caxa spårar.

 Utsikt från Caxas spår.

 Caxa spårar neråt.

 Hittade en slutpinne.

Stolt Caxa med sin pinne.

Inga kommentarer: