måndag, januari 02, 2017

Nytt år, nytt försök

Nu när det är ett nytt år tänkte jag återuppliva bloggen, som blivit försummad i höst. Jag började med att ge den ett nytt utseende och hoppas att jag kommer att ha tid och energi att hålla liv i den. Det gamla året avslutades som vanligt med en lugn kväll hemma. Jag och Chansa gick en långpromenad upp på berget på förmiddagen, men tyvärr blev det inte så många bilder. Jag orkade inte bära med mig kameran och mobilen dog efter att jag tagit ett par bilder, trots att den stod på 100%. Något är inte riktigt som det ska med den. Det blev dock en härlig promenad på 2 timmar i alla fall.


På kvällen lagade jag lite god mat och sedan gick jag en kortare promenad med Chansa kl 20. Det smällde lite grann, men det brydde hon sig förstås inte om. Vi träffade en karl med en border collie, som inte alls tyckte att det var kul med smällandet. Den skällde när det kom en ganska ordentligt smäll, men Chansa tittade sig bara omkring för att se var det fanns någon att skälla på.

När vi var på väg hem var det ett gäng ungdomar som tände på en sån där låda med fyrverkerier när jag och Chansa var alldeles i närheten. Chansa har nog aldrig varit så nära ett fyrverkeri att hon kunnat se raketerna åka iväg och det fick henne att gå igång och vilja jaga, särskilt de raketer som gick i sicksack. Så fort hon inte kunde se dem längre lugnade hon dock ner sig och någon rädsla såg jag inte. Eftersom jag började jobba tidigt på nyårsdagen var jag tvungen att rasta henne strax efter kl 23 och då smällde det ganska mycket, men inte heller då såg jag minsta tecken på rädsla. Mycket skönt, men jag lider med de hundar som har det jobbigt.

Idag har vi gått en promenad på fälten. Det är skare som håller både för mig och Chansa, så vi kunde gå precis var som helst. Jag passade också på att träna lite. Bland annat tränade vi på apportering med dirigering, platsliggning och fjärrdirigering med fokus på stå från ligg. Apportering med dirigering kommer nog att bli ett paradmoment för henne och hon gjorde även ett par riktigt snygga ställande från ligg, så det går nog att få till en ganska fin fjärr också med tiden.

Inga kommentarer: