torsdag, januari 05, 2017

Spår och promenad

Igår förmiddag gick jag och Chansa en promenad på fälten igen. Eftersom skaren är så fin så la jag först ett spår till henne på fältet på ena sidan vägen. Medan jag la spåret kom en karl med en lös hund och de korsade spåret på flera ställen. Sedan jag lagt spåret gick vi en promenad och lekte lite på andra sidan vägen. Chansa njöt verkligen :-)










Vi lekte också lite med mallebollen. 






Spåret fick ligga ca 40 minuter och precis när vi skulle börja spåra började det snöa, och inte så lite heller. Stundvis såg jag nästan inget för all snö. Chansa brydde sig dock inte ett dugg om snön och spårade jättebra. Hon stannade upp och funderade lite där karln och hans hund hade gått över spåret, men valde att fortsätta spåra. Det kom också en karl och gick under tiden vi spårade och Chansa spårade förbi honom på bara någon meters avstånd utan att ens lyfta nosen.

Här är en liten film på vårt spår.

En mycket nöjd hund liggmarkerar sista föremålet. 


Det snöade ordentligt hela kvällen och i morse när jag vaknade var det -20, så idag har vi bara gått korta promenader. I och för sig brukar Chansa inte frysa, men både hon och jag är ovana vid sån kyla.  Lite irriterad blir jag dock på att de skottar så att de skrapar fram isen så att det fortfarande är halt. Det hade varit mycket bättre att låta ett litet lager snö ligga ovanpå så att det går att gå utan Icebugs.

Inga kommentarer: