onsdag, oktober 05, 2011

Mysmalle

Nu var det ett tag sedan jag skrev i bloggen, vilket beror på att jag har haft väldigt mycket att göra. Helgen spenderades på klubben, eftersom det var tävlingar. Både lördag och söndag åkte jag med Susanne upp till klubben strax efter sex på morgonen. På lördagen fixade jag fika till funktionärerna ute på spåren, höll i platsliggningen, ropade lydnad för elitspårhundarna och var tävlingsledare på uppletandet. På söndagen fixade jag fika till funktionärerna på spåren och på söket, höll i platsliggningen, låg sökfigurant, ropade lydnad för lägre och högre spår och var mottagare på lägrehundarnas budföring.

När tävlingarna var slut och allt var bortstökat var jag ordentligt trött, men Chansa hade ju inte fått göra så mycket under helgen, så istället för att åka hem och vila blev det sökträning. Vi gjorde några hitta-övningar för att träna på raka skick och det första skicket blev riktigt bra, men de andra gick mindre bra. Hon drog snett och jag fick ropa tillbaka henne flera gånger. Men någon gång ska nog även hon lära sig att det lönar sig att springa rakt.

I måndags och igår blev det vilodag, eftersom jag förutom att jag var trött efter helgens tävlingar blev förkyld. Jag är fortfarande förkyld, men för att Chansa skulle få göra någonting cyklade vi i alla fall upp på onsdagsträningen. Vi hade ett möte i tävlingssektorn om nästa tävling, då vi har väldigt många anmälda och tyvärr ganska få funktionärer. Jag kommer tyvärr att bli tvungen att vara tävlingsledare på trean och eliten istället för att döma ettan och tvåan. En stor nyhet sedan jag skrev senast är ju att jag fått veta att jag blivit godkänd på domarprovet, så nu är jag alltså lydnadsdomare!

Eftersom det blev mörkt och var mycket folk på planen kände jag inte speciellt för att gå ut och träna, så det blev bara ett kort pass på ca 20 minuter innan mötet. Sedan blev det bara lite prat och sedan cyklade vi hem igen för att lägga oss på soffan och slappa. Chansa är på alla sätt och vis den gosigaste hund jag någonsin har haft. Hon gillar att ligga i knät och bli kliad och hon vill gärna att jag ska hålla i hennes tuggben åt henne. Här är en liten film på min lilla mysmalle när vi myser. Jag passar också på att kolla öron, tassar och tänder medan hon ligger i knät och sedan håller jag hennes tuggben åt henne.



1 kommentar:

Jenny sa...

Åh vad gulligt! Uzie är också en mysmalle, om hon får så ligger hon gärna fläkt över knät på mig när jag sitter i soffan. Ibland kommer hon också och våldsgosar mig när jag sitter vid datorn i sängen så jag måste akuträdda den bort från klantiga och klumpiga mallar.
Hoppas du kryat på dig lite, jag håller själv på att bli förkyld nu tror jag bestämt. :-/ Kram på er!