måndag, januari 16, 2012

Saknar kameran

Det händer inte mycket här på bloggen just nu och till stor del beror det på att jag saknar min kamera. Det är roligare att skriva ett inlägg om man också kan lägga in bilder, i alla fall om man inte har något vettigt att skriva om. Kameran är i alla fall inlämnad på lagning. Problemet med den är att blixten inte poppar upp, men kameran bränner ändå av blixten fast den är nerfälld, vilket leder till att det börjar lukta väldigt mycket bränt. Dessutom hade jag en repa på linsen, som dock bara syntes på bilderna när jag fotade i motljus, och den ska också fixas till. Jag är glad att jag tog en försäkring på den, för lagningen kommer inte att kosta mig mer än högst 100 kr.

Men med eller utan kamera så går livet vidare. Jag jobbar som vanligt och promenerar, cyklar och tränar med Chansa. Vädret har varit lite blandat, snöstorm vissa dagar och solsken andra dagar. Det är speciellt solskensdagarna som jag saknar kameran. Och igår när jag och Chansa gick en promenad med Susanne och Jackpot hade jag också gärna velat ha kameran med.

Vi var ute och promenerade närmare två timmar och det var riktigt skönt, fast det var ganska kallt. Chansa och Jackpot har inte lekt med varandra på länge så det var kul att de fick göra det. De leker i och för sig inte lika mycket nu som när de var yngre. Jackpot tycker nog att Chansa är lite väl hårdhänt ibland.
I brist på färska bilder så får det bli en bild på Chansa och Jackpot från förra våren. 

På sistone har Chansa blivit två kompisar fattigare. Den ena är Nikkie, som har flyttat hemifrån till en familj i Sundsvall där hon verkar trivas bra. Och den andra är träningskompisen Birka, som tyvärr har fått somna in alldeles för tidigt :-( 
 
Birka på sökträning med sin älskade mjukisfotboll.

Idag bestämde jag mig för att lära Chansa ett nytt trick. Hon kan ju inte speciellt många sedan innan- vacker tass och slalom mellan benen- så jag tyckte att det var dags att lära henne något. Jag köpte nämligen en ny aktiveringsbok, Kul aktivering för din hund av Kirsten Wolf och fick lite inspiration. Valet föll på att lära henne att balansera en godbit på nosen. 

Jag hade en föreställning om att det skulle bli svårt, men lilla mallen förvånade mig. Efter 10 repetitioner höll hon nosen stilla och balanserade en godis fast jag backade ifrån henne några steg. Fast det hade nog inte gått på samma sätt som jag lärde Lita, Lollo och Myrrha, d v s genom att ta ett grepp om nosen och lägga dit godisen. Jag provade förstås med Chansa också, men hon vägrade att hålla huvudet stilla. Istället tog jag fram klickern och klickade två gånger för att jag fick dutta på nosen med godbiten och sedan gick det fort framåt. 

Nu ska man väl inte räkna med att hon kan det efter bara 15 repetitioner (jag körde 5 repetitoner till lite senare), men det verkar ju som att det kommer att gå att lära henne det. Och hade jag bara haft en fungerande kamera så hade jag lagt upp en bild på Chansa som balanserar godis på nosen...

2 kommentarer:

Anonym sa...

Min Oliver hade en variant på det där med att balansera en godis på nosen - han gjorde det snällt, sen när man sa varsågod så tittade han lite slugt och tippade sen ner näsan så godisen föll till golvet helt enkelt. Där var det inte fråga om att fånga något i luften inte. :D
Härlig lekbild på hundarna. :-)

Vickan sa...

Chansa kastar inte heller upp den i luften. Hon tippar också bara ner nosen, fast det händer att hon lyckas fånga den innan den landar på golvet :-)