söndag, juli 13, 2014

Tåmelägret

Nu har vi kommit hem från årets höjdpunkt, Tåmelägret. Vädret har varit helt fantastiskt, dock kanske inte idealiskt för hundträning, och det har inte ens varit kallt på nätterna i tältet. Det var bara en natt som var en liten aning svalare och då frös jag lite, men det var lätt åtgärdat av att stoppa ner armarna i sovsäcken. Dock har det varit väldigt varmt i tältet på morgnarna så att ta sovmorgon efter festkvällen var inte att tänka på.

Vi har gått brukslydnad och uppletande med Emelie Söderberg, fast jag och Chansa har faktiskt mest kört vardagslydnad eftersom hon är så lättstressad och impulsiv. Vi har därför kört väldigt mycket fritt följ och platsliggning med en massa olika störningar. Det har gått väldigt bra och Chansa var den hund som genomgått störst förändring under veckan, enligt Emelie. Och det var verkligen en enorm skillnad på Chansa första dagen jämför med sista dagen och det egentligen bara tack vare två enkla saker- att vara tydligare med henne i leken och att låta henne kampa med en grej i lina runt en stolpe.

Vi var bara sex i gruppen så vi hann med en hel del, så en dag åkte vi ut i skogen och spårade också. På eftermiddagarna har jag och Chansa suttit utanför tältet och läst (eftersom det var för varmt i tältet) och/eller gått promenader med Jenny och Klumpen. Och på kvällarna har jag förstås suttit i puben och pratat och haft trevligt.

Lite bilder från veckan (eller rättare sagt många bilder):
På söndag eftermiddag var vi på Franke och körde lydnad.
 P-O och Bessie tränar fritt följ.

 Emelie försöker få Bessie att skälla (utan att lyckas). 

 Grimm jagar efter sin boll. 

 Frida och X-tra tränar fritt följ. 

 X-tra på väg att gripa sin boll. 

 Bus. 

 Emelie instruerar Anna och Bästa.

 Emelie försöker störa Chansa som ska sitta kvar. 

 En av många vattenpauser. 

Emelie visar lite med Arga och Nora kom dragande med sin Simba. 

På måndagen var vi på 12:an och körde lydnad på förmiddagen och på eftermiddagen åkte vi ut i skogen och körde uppletande. 
 Ulla och Grimm leker.

 Grymma Grimm apporterar.

 Frida och X-tra tränar fritt följ med störning av schäfervalp. 

 X-tra går på stegen. 

 Apportering.

 Tindra blev väldigt busig under veckan.

 X-tra var busig redan från början. 

 Chansa kommer in med ett uppletandeföremål. 

 Bessie.

 Bästa på väg ut i uppletanderutan.

 Anna och Bästa. 

 En svartvit härva (=Grimm som blir belönad). 

Grimm leker med bollen. 

På tisdagen åkte vi ut i skogen och spårade och körde uppletande på förmiddagen och på eftermiddagen var på på Moravallens sjumannaplan och körde lydnad. 

 Hela gänget. Fr v Frida, Ulla, P-O, Anna, Ewa-Marie och Emelie (och så Chansa mellan min ryggsäck och Frida). 

 Ewa-Marie belönar Tindra som har hittat till slutet av spåret. 

 Anna och Bästa tränar vänstersvängar.

 Nytt försök att lära Bessie att skälla (vilket misslyckades även denna gång).

 Chansa ligger platsliggning medan Anna och Micke kastar boll. 

 Vi kastade också frisbee som störning (för både Chansa och Bästa).

 Belöning för att hon låg kvar.

 Jag och Chansa busar.

Nora tränar med Ulex.

För första gången i Tåmelägrets historia åt vi festmiddagen utomhus på parkeringen. Det var mycket god mat och sedan fortsatte förstås festen i pubtältet med DJ och karaoke samt lite underhållning av Tina och Eva från Linköpingstrakten som sjöng om att ha en ful dialekt. 
 Festmiddag utomhus. 

Jag gick och la mig klockan två efter festen och vaknade alldeles för tidigt, 6.30, på onsdagmorgonen. Då flyttade jag dock bara ut liggunderlaget utanför tältet och la mig där och vilade lite, men efter frukosten gick jag och Chansa en promenad till stranden för att bada. På vägen dit mötte vi en som sa att det låg en orm på vägen, så jag gjorde mig beredd med kameran. Dock blev det inte så bra bilder, men ett par blev i alla fall okej. På vägen tillbaka såg vi en till orm (eller samma på ett annat ställe), men den skrämde Chansa så att hon började skälla och den ringlade iväg innan jag hann fota den. 

 Huggorm.

Både jag och Chansa badade i havet och det var underbart skönt. Det var inte ett dugg kallt i vattnet och det kändes nästan som att vara på en utlandssemester. 
 Mallemonstret badar.

 Försöker simma ikapp mig. 

 Badgalning. 

 Flygande belgare.

 Sedan rullade hon sig med stor njutning i sanden. 

Våra fotspår i sanden.

På onsdagseftermiddagen var vi vid grillstugan och tränade lydnad, men jag hade inte kameran med mig. På torsdagen var vi på 12:an och körde en träningstävling. Vi började med platsliggning och Chansa var otroligt duktig. Hon låg fast Danne startade fyrhjulingen och körde iväg och fast hunden bredvid reste sig flera gånger. Hon gjorde också resten bra, trots ganska ordentlig störning från Nora som sprang omkring, men jag är mest nöjd över platsliggningen och att jag lyckades stänga ute alla störningar (jag märkte inte ens att Nora sprang omkring) och misstag. På eftermiddagen var vi skogen och körde uppletande, men jag hade inte med mig kameran då heller. Chansa gjorde i alla fall ett mycket fint uppletande med fyra föremål. 

På fredagen var vi på 12:an på förmiddagen och då tränade jag först lite vardagslydnad. Jag gick en promenad med henne lös medan de andra agerade joggare, folk som promenerade med eller utan hund o s v och det gick mycket bra. Sedan körde jag också lite lydnadsträning medan jag bett de andra att utsätta oss för oförutsedda händelser. Bl a joggade Micke förbi framför oss och ropade hej, men inget bekom henne. 
 Anna och Bästa tränar vänstersvängar igen. 

 Bästa med sin gula boll.

 Bästa lär sig använda bakbenen på stegen.

 X-tra tar sin belöning. 

 Jag och Chansa. 

 Belöning för att hon inte brydde sig om "joggaren" Micke. 

 Fritt följ bland liggande kurskamrater. 

 Fritt följ bland gymnastiserande kurskamrater. 

 X-tra och Frida.

 Flygande aussie.

 Äkta kärlek. 

 Ullas schäfervalp Ulex.

 Nora ville gärna träna med Ulex. 

 Jag och Frida åkte ner till sjön och badade hundarna på lunchen. Här är X-tra med sin spårpinne (som inte såg lika fin ut efter att Chansa fått låna den).

På eftermiddagen åkte vi till Åbyn och körde lydnad. Eftersom Chansa både hade vattensvans och haltade lite så körde jag i stort sett bara platsliggning med störning. Hon fick ligga bredvid Emelies Arga, som efter en stund kallades in. Chansa reste sig, men hejdade sig och när vi gjorde om det låg hon helt lugnt. Hon brydde sig heller inte om att Arga låg bredvid och körde skall eller att Anna kallade in Bästa framför henne. När Anna belönade Bästa med kamp precis framför Chansa skymde hon sikten och då sträckte sig Chansa så att hon kunde se mig och brydde sig inte ett dugg om dem. 

 Exercis med Emelie.

Frida lånade Chansa och tränade lite, vilket gick sådär. Jag lånade också X-tra och hon jobbade gärna med mig. 

Igår var vi först på Franke och sedan på Nyvalla för att leka lite medan de tränade skydd. Chansa brydde sig inte ett dugg om skyddet, men var lite intresserad av X-tras nya rosa kampdutt. Vi gjorde också ett litet uppletande till Emelie där hon fick ledtrådar och sedan klickade vi henne tills hon gjort en uppgift så att hon fick sin present. 
 Uppletande med Emelie.

 Hittar första ledtråden den första. 

 Letar på bilen den största.

 Har hittat ledtråd nummer två...

...som ledde henne till hunden som är blå.

Det har varit en underbar vecka, som vanligt, men det var också rätt skönt att komma hem. Chansa låg på sin schäslong och snarkade och jag var också rätt trött. Idag har vi haft sovmorgon och sedan bara legat ute i solen och läst, men i morgon är vi nog redo för att sätta igång och träna igen. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Fantastiska bilder som vanligt, och jag måste säga att ni är väldigt påhittiga när ni tränar med störningar och belöningar. En klar inspiration, om jag hade haft hund att träna med alltså. Verkar som att ni haft en härlig vecka som vanligt på Tåmelägret!