måndag, juli 28, 2014

AoH-träff i Östersund

I fredags åkte jag och Chansa iväg på en liten resa för att träffa lite folk från forumet Allt Om Hundar. Vi åkte först buss till Umeå och tog sedan tåget till Sundsvall, där vi bytte till nästa tåg mot Östersund. Resan gick riktigt bra. Det värsta som hände var att konduktören var tvungen att förklara för en utländsk familj att deras biljett bara var giltig på buss, inte på tåget och sa "This ticket is only guilty on the bus. It's not guilty on the train". Och han upprepade samma sak flera gånger! Som den språkpolis jag är gör det nästan fysiskt ont att höra något så pinsamt.

Sin vana trogen sov sig Chansa genom buss- och tågresan.

Tränar platsliggning på perrongen i Sundsvall i väntan på tåget mot Östersund.

Kontaktträning på perrongen.

När vi kom fram hälsade vi på alla och sedan grillade vi och satt och pratade hela kvällen.
Ulrika och Cristine grillar medan Perrin tittar på.

Jag och Chansa delade stuga med Cristine och Perrin och det gick bra med hundarna, men det var väldigt varmt i stugan. Det var till och med så varmt att Chansa inte ville ligga i sängen med mig, men eftersom hon annars ville ligga nedanför Cristines säng så fick hon lov att hålla sig på sin plats i fotändan.

Chansa på min säng i stugan.

Frukost åt jag ute på bron och Chansa låg bredvid och tittade på. Strax efteråt började hon rulla sig i gräset och råkade rulla över ett jordgetingbo. Vi sprang därifrån och jag borstade bort alla getingar jag kunde se, men hon fick några stick. Det gick dock över på några minuter.

Chansa och Perrin.

Enya sitter vackert.

Nilla verkar måttligt förtjust i sitt kyltäcke.

På eftermiddagen åkte vi och badade. Jag hade dock glömt mina badkläder hemma, men Chansa fick i alla fall bada lite grann. Hon var dock ganska jobbig, eftersom hon blev väldigt stressad av att se andra bada när hon inte fick bada själv och därför gick vi också en liten promenad i de vackra omgivningarna. Men hon fick också bada lite grann då jag gick undan lite och kastade boll till henne så att hon fick simma.

Nilla vill helst gå i land.

Perrin plaskar.

Sol och Qessie.

Helene och Leia/Skroffan samt Anna och Bartley.

Qessie.

Eftersom jag inte hade några badkläder lånade jag ut Chansa till Ulrika så att hon skulle få simma lite grann.

Korn, tror jag (minns inte riktigt hur man ser skillnad på de olika sädesslagen, vilket man lärde sig någon gång på lågstadiet).

Vacker vy.

Utsikt från toppen av kullen.

Utsikt mot stranden där vi höll till.

Chansa på spaning efter Storsjöodjuret. Längs vägen till stranden fanns spår och även en bajshög efter Storsjöodjuret och högst upp på kullen fanns en observationsplats där man kunde spana efter det.

Ulrika och Lilian, som använder Enya som ryggstöd.

Anna, Bartley och Kit.

Astrid.

Helene, Skroffan och Nikka.

Chansa fick "låna" en boll av Ulrika.

My preciousss...

Kit fick fnatt och jagade vågorna och grävde i sanden.

Till slut fick hon igång även Bartley.

Cristine och Perrin.

Här brukade Chansa vänta på mig medan jag var på toaletten.

Chansa, med våra stugor i bakgrunden.

Anna kampar med Qessie.

Helene, Skroffan och Nikka.

Anna, Helene, Ulrika, Sol, Mona och Lilian.

Chansa kopplar av.

Bartley.

Av alla hundar som Chansa fick träffa under helgen så var Bartley helt klart hennes favorit. Jag kan förstå varför, för han påminner på något sätt om Lyle.

Den här trion hade vi mycket roligt åt, speciellt Chris, som tyckte att det var väldigt roligt att någon åkte på semester med en stor uppstoppad älg och till och med tog med en egen stol åt den.

Det åskade och blixtrade både fredag och lördag kväll, men det regnade inte. Istället var det väldigt varmt och kvavt och på lördag natt hade jag väldigt svårt att sova. Jag och Chansa tog därför en promenad mellan kl 04.15 och 05.20. Det var svalt och skönt att vara ute i shorts och linne vid den tiden och det var väldigt vackert ute i soluppgången. Dock kom jag inte på att jag skulle ta kameran med mig och jag ville inte gå tillbaka och hämta den och störa Cristine och Perrin, så jag fick nöja mig med att fota med mobilen.
Klocktornet vid Frösö kyrka.

Frösö kyrka i soluppgången.

Igår påbörjade jag min resa hemåt vid 11-tiden, då Mona skjutsade mig till tågstationen. Tåget var dock en halvtimme försenat, så vi fick vänta ett tag. Jag funderade på att gå en promenad, men kom fram till att det var alldeles för varmt, så vi väntade inne på stationen istället där det var någorlunda svalt.

Chansa vilar i väntan på tåget.
AC:n på tåget funkade inte något vidare, så det var varmt och kvavt. Chansa sov dock gott på tåget, som vanligt. Innan vi var framme i Sundsvall var tåget nästan en timme försenat, men eftersom jag hade en dryg timmes väntetid i Sundsvall hann vi med nästa tåg. Jag hann precis rasta Chansa och sedan kliva på tåget mot Umeå. På det tåget funkade AC:n alldeles utmärkt; det var periodvis så kallt att jag nästan frös. Men jag lyckades i alla fall sova lite grann, precis som Chansa.

I Umeå hade vi en timmes väntetid på bussen, så jag gick en liten promenad med Chansa och rastade henne och då råkade jag få tummen i det jag skulle plocka upp. Som tur var hade jag våtservetter i ryggsäcken. Under tiden vi väntade på bussen passade vi på att träna lite.

Chansa tränar platsliggning på busshållplatsen utanför sjukhuset.

När vi äntligen fick kliva på bussen var den proppfull, så det fanns knappt plats för Chansa. Hon fick ligga i mittgången alldeles vid trappan och var säkert i vägen en hel del för alla som ville gå förbi. Men hon verkade inte alltför missnöjd, utan sov större delen av resan. Det gjorde dock inte jag, för det var alldeles för trångt och varmt för att jag med mina åksjukeanlag skulle kunna somna. Det blev dock bättre när det blev lite svalare ute, men då hade det hänt en olycka på E4:an, så vi blev först stående ett tag och fick sedan åka en omväg för att sedan komma ut på E4:an igen, så vi var ganska mycket försenade till Skellefteå.

Och då vi kom fram var både jag och Chansa glada över att få cykla hem. Jag för att det var svalt och skönt och Chansa för att hon fick springa. När vi kom hem strax efter kl 22 stupade vi i säng och sov gott hela natten, ända tills jag var tvungen att stiga upp för att vara på jobbet kl 7. Både jag och Chansa har varit ganska trötta och sega på jobbet idag, men det var det värt för det var en trevlig helg :-)