fredag, januari 26, 2007

Veterinärbesök

Igår var jag med Myrrha till veterinären. Hon har ju ganska länge nu haft problem med magen. Inte hela tiden, men då och då blir hon dålig och kräks och/eller får diarre. Sedan hon var sjuk i julas har jag tänkt att jag skulle kolla upp det, men då var jag ju sjuk själv rätt länge och sedan så har hon varit ganska bra i magen så jag har skjutit upp det. Det var inte heller lätt att komma fram till veterinären på telefon- jag ringde under telefontiden i tre dagar utan att komma fram. Och när jag väl gjorde det fanns ingen tid förrän om en vecka, d v s igår.

Myrrha var inte särskilt pigg på att gå dit, utan stretade emot i kopplet. Och när vi väl kommit in så gjorde hon allt för att komma därifrån igen. Hon var inte särskilt förtjust i att bli undersökt, men hon uppförde sig rätt bra när hon skulle ta blodprov. Inte som när de skulle sätta in kanylen inför korsbandsoperationen, då jag + två sköterskor fick hjälpas åt.

Medan de kollade blodproverna fick jag gå hem igen- jag bor ju så nära- och sedan komma tillbaka efter lunch. I väntrummet satt en kvinna med en höna i en låda och Myrrha var väldigt nyfiken på den. De var dock inte särskilt nyfiken på henne, snarare livrädd. Hönan skulle röntags och det var tydligen inte det enklaste, vilket jag gott kan föreställa mig.

Blodproverna visade ingenting, men veterinären var ganska säker på att det var bukspottskörteln det var fel på eftersom vissa av hennes symtom var typiska för just det. Man kunde dock skicka blodprov till Tyskland för att vara helt säker på att det var det och eftersom hon tagit tillräckligt med blod för att kunna göra just det tyckte jag att det var lika bra att skicka dem för att få veta säkert. Idag fick jag veta att provet som skickats till Tyskland visade på förhöjda värden; de ska inte vara över 45, men hon hade 66 (vilket egentligen inte säger mig särskilt mycket).

Så numera ska hon äta ett specialfoder, som dels är bra för bukspottskörteln och dels för hennes leder (knäna har dock inte blivit sämre sedan hon kollade dem sist). Dessutom ska hon äta tre gånger per dag istället för två, vilket kan bli lite svårt att komma ihåg, speciellt de dagar jag är i skolan.

Inga kommentarer: