onsdag, januari 01, 2014

Gott nytt år!



Nyårsaftonen blev som vanligt lugn för mig och Chansa. Fast det blev faktiskt lite mer livat än vad det brukar vara, eftersom Adam och Kim ville att vi skulle äta middag tillsammans innan de skulle på fest och dessutom var även Natalie och Isabelle här och åt med oss. Vi åt fläskfilé, potatisgratäng och pepparsås med vitlöksbröd och det var mycket gott. Efter maten spelade vi spel ett tag innan vi såg "Grevinnan och betjänten"och de stack iväg på fest. Jag och Chansa satt sedan framför TV:n och åt godis, drack ett glas vin och åt chokladmousse.

Under dagen spårade jag med Chansa. Adam och Kim skulle gå en promenad, så jag skickade några föremål med dem, så fick vi ett spår utlagt :-) Spåret började vid Kims bil och Chansa tog upp det hur fint som helst. Hon spårade väldigt bra, men blev lite störd av att jag blev tvungen att stoppa henne för att det kom en bil och sedan direkt därefter för att det gick en person över spåret precis framför henne. Hon brydde sig dock inte om den personens spår, utan fortsatte att spåra. Dock tror jag att hon missade det första föremålet där. Hon spårade dock bra i början, men efter ett tag kom hon av sig och vimsade på och gjorde annat. Hon började dock spåra igen på slutet och tog sista föremålet, men de andra missade vi (jag är dock inte helt övertygad om att de verkligen låg i spåret, för Adam sa något om att de kastat en av grejerna i snön).

Eftersom hon inte spårade så bra la jag ett nytt spår här utanför och då spårade hon suveränt bra och liggmarkerade fint. Kanske också att hon blev lite förvirrad av att det var två spårläggare på det första spåret. Det är bara tredje gången hon går ett spår som fler än en person gått ut (båda gångerna tidigare har varit på Tåmelägret på Micke Rybergs kurser), men då spårade hon i och för sig bra. Jag vet inte vad som störde henne, men jag vet i alla fall att det inte var smällandet. Det smällde en del redan då, men det reagerade hon inte på det minsta.

Från och med ca kl 18 lät det som att vi bodde mitt i en krigszon. Det låter fruktansvärt högt när de skickar raketer mellan bostadshusen och det låter ibland som att det är bomber som sprängs. Men Chansa är verkligen helt oberörd. Jag rastade henne vid 21.30 och då kom ett par smäller som skrämde mig, men Chansa verkade inte ens höra dem. Hon nosade på med svansen lika högt som vanligt.

Men eftersom jag har haft skottberörda hundar tidigare så vet jag hur hemskt det kan vara, så jag lider verkligen med alla stackars rädda hundar (och andra djur med, för den delen). Den här tiden på året är enda gången som jag är nästan glad att Lyle inte lever längre, för då behöver han i alla fall inte lida av allt smällande.

Vid tolvslaget gick jag ut för att fota lite. Det var visserligen långt ifrån idealiskt väder, men jag hoppades på att jag skulle lyckas få någon bra bild i alla fall. Jag har dock aldrig fotat fyrverkerier med systemkameran, så jag var lite osäker på inställningar o s v, så det bästa jag lyckades åstadkomma var några halvbra bilder.







Jag bestämde mig därför för att ett av mina mål för 2014 är att bli en bättre fotograf. Förra året satte jag inte upp några tävlingsmål och det kommer jag inte att göra för det här året heller. Det betyder förstås inte att jag inte har några tävlingsplaner, men jag tycker inte att det är särskilt meningsfullt att ha som mål att t ex bli uppflyttad, bli godkänd, få förstapris o s v. Jag har hellre som mål att det ska kännas bra och vi ska ha kul än att vi uppnår ett visst resultat.

Mina mål för 2013 var
*att gå spår för Micke Ryberg på Tåmelägret- check.
* att åka på kennellägret - check
* döma lydnadstävlingar- check
* vara testledare- check
* börja bakbeskriva- det fanns det tyvärr inte tid för det det här året heller.

Mina mål för 2014 blir ungefär likadana som förra årets. Jag planerar att åka på Tåmelägret, dock tänker jag inte gå spår för Micke igen. Jag skulle i och för sig vilja det, men jag har ju redan gått för honom två gånger, så jag tänkte bespara honom det :-) Jag vet dock inte än vad jag ska välja, för det är så många bra kurser och lärare. Jag tänker också åka på kennellägret i år igen. Att jag ska döma och vara testledare är väl också ganska givet. Jag har också som mål att prova på någon hundsport som vi inte hållit på med tidigare, men jag vet inte än vad, även om jag har en del idéer. Jag kommer också att hålla minst en kurs under året, förmodligen två eftersom jag inte hållit någon kurs i år. Jag har också som mål att faktiskt utnyttja det årskort på Eddahallen som jag köpte för mina friskvårdspengar och simma en gång i veckan (att jag är där med jobbet en gång i veckan räknas inte!).

Inga kommentarer: