måndag, maj 26, 2014

Intensiv helg

Den här helgen har verkligen tagit på mina krafter. I fredags var jag i och för sig ledig och behövde bara cykla upp på klubben på eftermiddagen för att bygga banan för lördagens MT, men det var en varm och svettig cykletur eftersom det var 25 grader varmt. Jag passade också på att träna lite lydnad när jag ändå var där. Det gick riktigt bra och mest nöjd är jag över att jag kommit på ett sätt att träna framförgående som verkar passa henne och som ger snabba framsteg.

I lördags var det MT och det var tack och lov inte lika varmt som på fredagen, även om det ändå var ganska varmt. Jag var testledare på förmiddagen åt 4 schäferhanar, varav Mias Zingo, som blev väl godkänd, var en. En av hundar var en av de roligaste och mest minnesvärda hundar jag har sett på ett MT. Han började med att komma och bjuda mig lek med bitstocken i början, även när det var hans matte som hade kastat iväg den. När trasan försvann in i röret använde han verkligen flera strategier, varav en var att bita hål på väskan med elharen. När jag släppt honom vid figurraden rusade han rakt på vippfiguren och började bita och slita i den så att han drog iväg med den. Dumpe hoppade han upp på med framtassarna på "axlarna" och vid skramlet så gick han direkt fram och bet tag i det. Och för att förtydliga så rörde det sig helt och hållet om kamplust, inte aggressivitet. Det var en rolig hund att se, fast jag gissar att han inte alltid är så rolig att äga.

På eftermiddagen cyklade jag hem innan de två sista hundarna eftersom jag skulle på klassfest. Det är tydligen 25 år sedan jag tog studenten, fast det känns inte så. Vi var 14 av 29 som kom till träffen och det var jättekul att träffa alla igen. Vissa har jag inte träffat sedan vi gick ut eller strax efter vi gick ut, medan jag träffat andra lite oftare under åren. Vi åt, drack, pratade och skrattade. Vi tittade på foton och skolfotokataloger, pratade om våra liv idag och om gamla minnen . Det är verkligen kul att höra vad andra minns som jag har glömt likaväl som att dela gemensamma minnen. Jag har ibland undrat t ex om Hjalmar verkligen var så oteknisk att han behövde hjälp för att öppna fodralet till ett kassettband eller om jag överdrivit minnet, men eftersom andra också minns det så måste det ju ha varit så.


Hela gänget från klassträffen. Linda, Jenny, Eva, Jorunn, Sofia, jag, Theresa, Jessica, Catharina, Lotta, Gabbis, Katarina, Anneli och Jenny-Ann. 
 Sofia och Theresa tittar på gamla bilder. 

Vi pratar gamla minnen.

Det var en riktigt trevlig kväll med mycket skratt och när jag cyklade hem vid ett-tiden (i regn och åska utan jacka, för den hade jag glömt ta med mig när jag for hemifrån) var jag ordentligt trött. Jag var därför också mycket trött när jag skulle stiga upp 6.30  igår morse för att åka upp på klubben för att vara testledare på MH. Vi var två gäng, d v s två beskrivare, två testledare och två uppsättningar figuranter som skulle beskriva 16 hundar. Det blev dock ett bortfall på två hundar och det var skönt, fast jag gillade verkligen upplägget med dubbla MH:n. Man får många hundar beskrivna, det tog inte så mycket längre tid och man fick fler pauser, vilket gjorde att man blev mindre trött i kroppen.

Chansa har dock haft det lite tråkigt i helgen, som mest bara fått ligga i klubbstugan och vänta. Fast hon  har i alla fall skaffat sig en ny kompis i lilla Ängla.




Förra veckan blev det dock en hel del hundträning. I onsdags började onsdagsträningarna om så jag cyklade upp för att vara med på platsliggning med skott. Jag tränade lite också, men det blev som vanligt mest att sitta på altanen och prata. Jag hade kameran med mig, men det blev inte så många bilder  för jag glömde bort att fota.
 Carola och Penny.

 Jenny och Klumpen.

 Penny hade en egen tolkning av hur platsliggning går till.

Kicki belönar Khira efter en väl utförd platsliggning. 

I torsdags var det sökträning. Det är ett år sedan jag och Chansa tränade sök sist så det var verkligen jättekul att komma igång igen. Vi började med två hittaövningar för att fräscha upp minnet och sedan två skick med lösrulle. Hon var lite tveksam till att ta lösrullen, så figgen fick röra lite på den, men annars gick det bra. Efter fikapausen körde vi igen och då gjorde jag ett med lösrulle och då tog hon den klockrent och kom in med den utan tvekan. Sedan avslutade vi med en hittaövning. Jag är riktigt nöjd med henne och glad att vi inte behöver backa allt för mycket trots att det var länge sedan vi körde. 

Efter sökträningen tränade jag lite lydnad med Anna och Udo. Chansa var otroligt duktig! Hon brydde sig inte alls om Anna och Udo, fast hon var lös och jag skickade henne i deras riktning. Hon var bara intresserad av att träna med mig och klarade till och med att ligga platsliggning fast Udo tränade hopp och fick kampa som belöning framför henne. Det var inte ens svårt för henne att ligga, så att hon var tvungen att kämpa med sig själv, utan hon kändes helt avslappnad och fokuserad på uppgiften. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Huga för klassåterträffar, min största skräck. Vi hade en när det var 10-årsjubileum men när det var 20 (för fyra år sedan) hörde man inte ett knäpp. Tur det för 10-årstjosanet blev en katastrof, gamla bitterheter kom upp till ytan och konflikter blossade upp. Jag var inte helt utanför, men det är en heeelt annan historia. Härligt att ni hade roligt i alla fall, och Hjalmar låter inte som att han hade alla indianer i kanoten. :D
Det är så roligt att läsa att det går så bra med Chansas träning nu, framstegen haglar ju verkligen. Kul!
Om mindre än två månader ses vi igen, hurra för det! :-)