söndag, juni 22, 2014

Midsommarhelgen


Glad midsommar!

På midsommarafton jobbade jag på förmiddagen och när jag och Chansa cyklade hem från jobbet så sken solen, dock från en ganska molnig himmel. Strax efter att vi börjat cykla hemåt kom några regndroppar och snart ösregnade det. Regnet var så kallt att jag nästan fick brain freeze och strax därefter började det hagla, men när jag kom hem slutade det regna och det blev t o m lite mer solsken. Svensk midsommar i ett nötskal.

Jag åt sillröra och potatis med mackor med lax och gravlaxsås till middag och tog en promenad med Chansa i ett rätt så folktomt bostadsområde, men annars satt jag mest i soffan och läste och såg på film. Igår slappade vi också mest hela dagen, men när solen behagade visa sig gick vi en promenad och sedan åkte vi till Lappvattnet.

 Chansa sover gott i Eccos lilla Biabädd. 

 På promenad. 

 Rönnen blommar.

 Hon hittade kongen i det höga gräset. 

 Busmalle.

 Poserar bland blommorna. 

 Kasta då!

Dagens lek på bloggen, hitta mallen i dessa två bilder :-)



 Så mycket längre promenad än så här blev det inte. När vi gått över bron såg jag två stora svarta lösspringande hundar, så jag kopplade Chansa och vände om hemåt. Dessa två hundar bor på andra sidan Burträskvägen och springer ofta vind för våg och jag ville inte ha sällskap av två okända hundar på promenaden. Den ena är i alla fall snäll mot folk, för sist jag var i Lappvattnet i början av juni kom den på gården hos mamma och vi ringde efter ägaren och mot mig var den trevlig, men jag har ju ingen aning om hur den är mot andra hundar. Men jag är minst sagt förbannad på att det finns folk som inte håller reda på sina hundar!


Jag hade i alla fall lagt ett spår till Chansa innan vi gick på promenad, så hon fick i alla fall lite aktivering. Jag hade lagt ett spår på ca 600 m med en 90-gradersvinkel och en spetsvinkel och i spåret la jag 10 små brandslangsbitar. Chansa liggmarkerade ganska bra, fast för det mesta tar hon också upp grejen och släpper samtidigt som hon lägger sig. När vi gått två tredjedelar av spåret liggmarkerade kräktes hon. Hon blev lite slö och låg inte alls på i spåret som hon brukar, men efter en liten vilopaus spårade hon i alla fall vidare och hittade resteranade apporter. Dock stannade hon upp en gång och la sig innan hon spårade vidare efter ännu en kort vilopaus. 

När vi gick hemåt efter spåret åt hon en massa gräs, men annars var hon pigg. På eftermiddagen var vi ute på gården en stund och då var hon helt som vanligt, så det var nog inte något allvarligt. 

 Chansa liggmarkerar.

 Liggmarkerar sista apporten.

Poserar på en stor sten efter spåret.

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag tror, alltså TROR, att jag hittade henne i gräsbilderna. I den nedre, kan det ha varit svansen som syntes där typ i mitten? :D