söndag, maj 08, 2016

Shoppingtripp

I fredags åkte jag och Chansa till Lappvattnet. Det var riktigt varmt och skönt och Chansa och Dolly fick ligga ute på gården och tugga på varsitt märgben. Chansa var dock måttligt intresserad och Dolly fick till slut två ben att tugga på. Hon var till och med så egoistisk om benen att hon till och med lyckades få in två märgben i munnen samtidigt.

På eftermiddagen la jag ett spår till båda hundarna. Chansa fick ett spår på ca 400 m med tre pinnar och Dolly fick ett viltspår på ca 150 m. Chansas spår fick ligga en timme och hon spårade riktigt bra. Det var bara på slutet som hon kom av sig lite eftersom det låg en hel massa skelettdelar från något djur lite överallt, men med lite hjälp spårade hon ändå till slutet.

Dolly spårade mycket bra trots att hon inte har spårat speciellt mycket. Hon tog upp spåret på en gång och var väldigt långsam och spårnoga. Jag har i alla fall lärt mig att jag föredrar personspår framför viltspår, för det är mycket trevligare att hantera träpinnar än delar av döda djur.

 Belöning efter första pinnen.

 Spåret gick upp på en sten.

 Hittade en pinne uppe på stenen. 

 Hon ser lite galen ut ibland.

Dolly var stolt över sin rådjursklöv.

Fia kom också till Lappvattnet på kvällen eftersom vi skulle åka till Umeå och gå på IKEA. Jag steg upp tidigt och gick en promenad med Chansa på lördagsmorgonen innan vi åkte.

 Full fart.

 Godisträd.

Vi gick först en sväng på köpcentret innan vi åt lunch och sedan blev det IKEA hela eftermiddagen. Jag hade egentligen bara planerat att köpa två likadana lådor som jag har i hyllan under TV:n, en hängare till badrummet och så förstås värmeljus, men inte helt oväntat så blev det lite mer än så. Jag köpte också en del nya pennor till min vuxenmålarbok.

Under tiden vi shoppade var Chansa hos Sanna, en kusin till syrrans barn, och hon hade enligt uppgift varit väldigt snäll och bara legat innanför dörren. Som tack för att de haft henne köpte vi med pizza och åt middag där innan vi åkte hem.

Chansa fick en liten gris från IKEA.

Idag har jag varit på klubben hela dagen eftersom mina elever på lydnadstävlingsledarutbildningen skulle examineras. Alla tre blev godkända. Chansa fick sitta i Jimmies bil mest hela dagen, så på kvällen körde vi också ett pass lydnad på fotbollsplanen. 

Inga kommentarer: