fredag, juli 13, 2007

Tåmelägret

Nu är jag hemma igen från Tåmelägret där jag har varit testledare och figurant på ÖND:s mentalvecka. 48 hundar har mentalbeskrivits på fem dagar, så det har inte precis varit något vilohem jag varit på. Jag åkte till Tåme redan på lördagseftermiddagen för vi skulle börja redan kl 7 på söndagsmorgonen. Vi har hållit på hela dagarna, från kl 7 till ca 17, mestadels i regn. På söndagen regnade det mycket, på måndagen regnade det massor, på tisdagen lite mindre och på onsdagen nästan ingenting och på torsdagen en hel del. Kläderna gick tack och lov bra att torka i torkrummet, men mina skor har nog inte varit torra sedan jag kom dit, även om det var en dag nästan helt utan regn.

Men inte nog med att det var hårt arbete på dagarna; på kvällarna vill man ju sitta i pubtältet som alla andra. Jag har därför inte sovit särskilt mycket heller, eftersom jag varit i puben till ca kl 1 varje natt, förutom på tisdagen, som var festkväll. Då kom jag inte i säng förrän halv tre. Men jag har i alla fall varit förnuftig nog att inte dricka särskilt mycket. Jag har inte druckit mig "osynlig" som vissa andra utan har hållit mig "synlig" varenda kväll (nåja, på festkvällen var jag kanske lite suddig).

Myrrha har kanske blivit lite försummad eftersom jag haft så fullt upp med mentalbeskrivningar och puben. Hon har ju fått ligga i tältet nästan hela dagarna. Jag steg upp vid sex på morgonen och gick ca en halvtimmes promenad med henne och sedan fick hon ligga i tältet tills jag kom och rastade henne kort vid lunch. Efter middagen gick jag sedan en längre promenad på ca 1 timme innan jag duschade och gjorde mig klar för puben och sedan ca en halvtimmes promenad innan jag gick till puben. Men jag tror inte heller att hon lidit allt för mycket. Hon älskar verkligen att ligga i tältet och jag hann knappt ens sätta upp det förrän och hoppade in och la sig. Nästan varje gång jag kom för att rasta henne hörde jag hur hon gnölade inne i tältet som om hon ville säga "vad kommer du här och stör mig i sömnen för?" En gång hörde jag till och med ljudliga snarkningar inifrån tältet.

Jag har haft ett rum i baracken, men eftersom hundar inte är tillåtna där så fick Myrrha sova i tält. Fast jag har faktiskt också sovit i tältet ett par nätter. Jag tyckte så synd om henne som skulle sova där alldeles ensam; hon är ju inte van att sova "ute" på nätterna. Dessutom tyckte jag att de skulle vara mysigt att ligga och gosa med henne i tältet. Det var det också, i alla fall til en början. När man vaknar klockan tre och håller på att frysa ihjäl undrar man vad det egentligen var som var så mysigt. Men jag tror i alla fall att Myrrha haft det ganska bra, trots att jag inte haft så mycket tid med henne.

Under vekcan har jag också bestämt mig för att det är dags för mig att gå vidare och bli beskrivare. Parallellt med mentalbeskrivningarna har det också pågått en beskrivarutbildning, men jag kunde inte gå den eftersom jag inte skulle ha hunnit med att bakbeskriva det antal hundar som jag behöver för att få gå. Jag har dock ingen brådska, men jag tänkte i alla fall börja bakbeskriva lite grann så att jag åtminstone har det klart när det blir en utbildning nästa gång.

Just nu är både Myrrha och jag ganska trötta och jag har dessutom hemsk värk i fötterna efter att ha stått och gått hela dagarna och ont i axeln av att kampa med hundar. Men det har i alla fall varit kul att vara på Tåmelägret och träffa gamla bekanta och lära känna nya människor. Men nästa gång jag ska dit hoppas jag att jag kan gå någon kurs istället, för även om det kan vara tungt att hålla på med lydnad, sök eller spår en hel vecka så är det inte hälften så jobbigt som att vara testledare/figurant fem dagar i sträck.

Inga kommentarer: