söndag, september 02, 2007

Skadad hund

I fredags när jag kom hem från jobbet upptäckte jag att Myrrha haltade på höger framben. Jonas sa att hon haltade när han kom hem också. Jag vet inte vad hon kan ha gjort för vi hade bara gått en kort koppelpromenad i stan innan jag började jobba. Men ont hade hon och benet var ordentligt svullet; det högra benet var nästan dubbelt så tjockt som det vänstra.

Igår var jag tävlingsledare på Robertsforsbygdens BK och jag åkte dit med Maria R, som skulle tävla med Tikka. Myrrhas ben var fortfarande svullet och hon haltade, men hon fick ändå följa med. Hon skulle ju ändå inte göra något ansträngande (fast jag hade lovat att hon kunde vara extrahund på eliten med Maria som förare, men Tikka fick rycka in som extrahund istället, vilket förmodligen var bättre eftersom Myrrha inte direkt är bra på att lyda andra, speciellt när jag finns i närheten).

Under pausen släppte jag Myrrha i skogen och då var hon väldigt pigg och sprang till och med mer än hon brukar. För att hon skulle slippa sitta i bilen hela dagen lämnade jag henne till Ulla-Britt, som hade tävlat färdigt. Hon upptäckte dock att Myrrha blödde på högra frambenet så Maria, som är klok nog att ha en första förbandslåda i bilen, fick plåstra om henne (själv stod jag ju på planen och ropade lydnadsklass I).

Vi kom hem ca kvart över tre och jag skulle börja jobba klockan fyra, så jag hann bara snabbt titta över Myrrhas skada när jag kom hem. Hon hade i alla fall två sår, ett litet och ett lite större, på baksidan av benet och området runt omkring var väldigt rött och svullet. Jag tycker att det är lite konstigt att jag inte såg det igår kväll, men jag tittade kanske inte tillräckligt noga och antog att hon vrickat sig eller nåt bara för att hon var mest svullen precis på en led.

Jag har jobbat inatt, och både igår kväll och nu på morgonen pratade min brukare om att hon så gärna vill ha en hund. Det går förstås inte, men jag har ju en hund som kan komma på besök. Så efter att ha kollat att inte någon av de andra assistenterna är allergiska ringde jag Jonas och bad honom komma med Myrrha. Hon skötte sig alldeles utmärkt, så i fortsättnigen kommer hon att få följa med ibland när jag jobbar.

Idag haltar hon nästan ingenting och svullnaden har nästan försvunnit; det är bara just i området kring såret som hon är svullen och röd. Hon tyckte heller inte om när jag tvättade såret med sprit, för då skrek hon försökte dra åt sig tassen. Hon kan inte låta bli att slicka, trots att hon har bandage så under eftermiddagen har hon fått ha tratt på sig och det tycker hon inte om.

Inga kommentarer: