fredag, oktober 12, 2012

Kennelhosta

Nu har jag inte skrivit på ett tag vilket beror på att vi inte har gjort speciellt mycket den senaste veckan. Förra helgen var det förstås tävlingar på klubben, men jag var inte lika inblandad i den som jag brukar vara. På lördagen jobbade jag, men på söndagen blev jag tvungen att hjälpa till. Eftersom jag hade stukat foten ville jag ha en skonsam uppgift, vilket blev att ropa lydnaden för elitspårhundarna. Foten gjorde inte speciellt ont, i alla fall inte förrän jag kom hem på kvällen för då var den svullen och alldeles blå.

I början av veckan försökte jag vila upp foten så jag har inte aktiverat Chansa så mycket, förutom några hårda spår och lite lydnadsträning i tisdags. Men det var nog bra, för på onsdagsmorgonen började Chansa hosta ganska mycket. Hon hade redan ett par dar innan börjat hosta lite grann, men det var så sällan och så lite att jag bara trodde att hon fått något i halsen. Men på onsdagsmorgonen var det så mycket mer att jag förstod att hon antagligen fått kennelhosta.

Mailkontakt med veterinären bekräftade att hon troligtvis har kennelhosta och vi har fått order om att inte låta henne träffa andra hundar (förstås!) och att hon ska ta det lugnt och vila. Det sistnämnda är dock inte riktigt Chansas grej. Hon är visserligen mycket lugn inomhus om jag inte sätter igång henne, men så fort vi kommer ut tycker hon att det ska hända mer och roligare saker än korta promenader i koppel.

Hon har mycket lindriga symtom och är precis lika pigg som vanligt, så jag förstår att hon tycker att det är skittråkigt med korta koppelpromenader (jag tycker ju också att det är tråkigt). Dessutom börjar hon lätt hosta när hon har halsband, så jag måste ha sele på henne när vi promenerar och det gillar jag inte alls.

För att hon skulle få använda hjärnan lite grann började jag i onsdags att lära henne vrida på huvudet till vänster (och sedan ska jag lära henne att vrida huvudet till höger, för att sedan vidareutveckla det till att skaka på huvudet). Men det där med att hon skulle ta det lugnt verkade hon glömma bort...


Idag tänker jag spåra hårda spår och/eller göra miniuppletande istället, för jag tror dels att hon håller sig lugnare då och dels att det är en mer givande och tröttande aktivering. För egen del blir det en helt annan form av aktivering, för i kväll ska jag gå på Bishop's (fast det blir nog en hel del hundsnack, eftersom jag ska dit med kompisar från klubben).

Inga kommentarer: