söndag, oktober 28, 2012

Mera frostbilder

I onsdags skickade jag iväg Chansa till mamma eftersom jag jobbade länge och sedan skulle på fotokursen på torsdag. På fotokursen var vi i fotostudion och övade oss på att fota en skyltdocka med olika bakgrunder och olika ljus. Förra gången tyckte jag att han mest gick igenom sådant som jag redan kunde, men den här gången fick jag lära mig en del nytt.

En av mina bästa bilder på skyltdockan.

I fredags var jag ledig, så mitt på dagen tog jag bussen till Lappvattnet. Jag, Chansa, mamma och Ecco gick en promenad i skogen i det fina vädret och sedan passade jag på att lägga ett spår till Chansa, som vi hann gå innan det blev mörkt. Det blev ett riktigt jobbigt spår. För mig alltså. Jag började spåret på en skogsväg, gick över ett röse med stora stenar, gick i skogen och genom rökeriet och ut på ett hygge för att sedan avsluta spåret i skogen. Det var väldigt tungt att gå ute på hygget, eftersom det var snårigt och ojämnt med en massa kvistar, stubbar och stenar. Jag la en skogspinne och tre brandslangsbitar i spåret, som fick ligga en timme.

Chansa spårade bra, men missade två av tre föremål. Det berodde förmodligen på att hon fick alldeles för mycket frihet. Eftersom det var så svårt att gå och hon verkligen låg på i spåret (och jag hade inte mina spårhandskar utan bara vanliga fingervantar) så kunde jag inte hålla linan sträckt hela tiden och då fick hon lite för bråttom. Hon missade slutföremålet också, så jag lät henne fortsätta att spåra mitt återgångsspår en bit och avbröt henne sedan med att leka lite och hon verkade lika nöjd med det som att hitta ett föremål i slutet.

Chansa och Ecco.

Igår åkte vi hem igen och jag var på stan med syrran och sedan gick vi på hockey. Det var första gången jag var på hockey i hela mitt liv. I alla fall på en "riktig" hockeymatch, d v s inomhus och i någon division som räknas. När jag var ung och bodde i Byske stod jag ett antal gånger och frös vid en hockeyrink, men det får väl erkännas att det kanske inte i första hand var spelet jag var intresserad av. Jag är ganska ointresserad av hockey, men jag förstår i alla fall spelet så det var inte helt bortkastat att gå och se en match (fast det var tyvärr en ganska dålig match).

Idag blev det sovmorgon, till och med lite extra lång eftersom det blev vintertid i natt. När jag vaknade gick jag direkt ut på en långpromenad med Chansa. Vi var ute i 1,5 timme och sedan cyklade jag till jobbet. Jag hade med mig kameran ut och fotade lite frost, vilket jag tycker är väldigt svårt. Det blev inte speciellt många bra bilder.

 Frost.

 Frostiga blad.

 Frostiga grässtrån.

Självklart blev det också en del bilder på Chansa:
 Chansa i det frostiga gräset.

 Full fart med kongen.

Vill leka.

Inga kommentarer: