söndag, december 23, 2012

God jul


I fredags julhandlade jag och Fia och det var vi inte ensamma om! Trafiken på Solbacken var inte att leka med. Men vi fick i alla fall tag på alla julklappar och efter shoppingen åkte vi till pappa och Maj och fikade. När Fia åkte hem tog hon Chansa med sig, eftersom jag skulle jobba på natten.

När jag slutade på morgonen tog jag bussen dit. Jag sov ett par timmar, vi slog in lite julklappar och på kvällen kom Per och Camilla och spelade spel och drack lite glögg, vin och öl. Chansa fick då ligga i buren hela tiden eftersom Edwin är så rädd för henne, men annars har hon haft det ganska bra och har inte behövt ha ett koppel på sig sedan i fredags.

Idag på eftermiddagen åkte vi hem igen och jag har hunnit med att griljera skinkan, göra sillröra och slå in lite julklappar innan det var dags att bege sig till jobbet. Eftersom det var -20 grader tog vi bussen, men vi promenerade in till stan. Det var ganska folktomt ute så jag kunde ha Chansa lös hela vägen in till stan.

När vi kom till jobbet började hon genast vädra efter något och det såg ut som att hon letade efter nåt. På golvet stod två påsar med godis och frukt m m till oss assistenter + en påse med godsaker inne i brukarens rum, så jag sa till Chansa att ligga. Efter en stund lockade min kollega på henne och jag gav henne lov att hälsa, men istället drog hon iväg och började leta. Hon struntade dock i påsarna och började lukta väldigt intensivt på min brukares ryggsäck.

Vi undrade förstås allihop vad hon höll på med och när jag öppnade ryggsäcken så hittade jag en matlåda som någon glömt och locket hade dessutom åkt av så burken var öppen. Hade hon inte sniffat sig till den så är det fullt möjligt att ingen hade hittat den förrän efter nyår när den dagliga verksamheten börjar om igen. Därför fick hon äta upp innehållet i matlådan som tack för att hon hittade den.

Nu ligger hon och sover och själv ska jag roa mig med att läsa, titta på någon julfilm och äta mackor med sillröra (och kanske också lite godis) för att hålla mig vaken inatt. Och när jag slutar så åker jag till min bror för att fira jul så därför säger Chansa och jag

GOD JUL

Inga kommentarer: