måndag, december 31, 2012

Gott nytt år

Min lediga helg visade sig inte bli så ledig som jag hade hoppats. I går blev jag tvungen att jobba ett par timmar och idag har jag jobbat ett dagpass på Morö Backe. Eftersom de ringde om det i går kväll så hade jag inte tid att fixa något för Chansa så hon fick följa med. Det har ju plötsligt blivit plusgrader ute, så eftersom jag inte ville gå eller cykla tog vi sparken. Vi gav oss därför iväg i god tid, men jag hade inte räknat med vilken fantastisk draghund jag har, så vi var på jobbet nästan en halvtimme för tidigt, fast vi tog en omväg för att slippa hålla till på gångvägarna, som de sandat ordentligt. Det var dock riktigt härligt med en ordentligt sparktur, även om jag kommer att få träningsvärk i morgon.

Chansa var riktigt duktig, inte bara på att dra. Det var ju bara hennes livs tredje tur med spark, men allt hon lärt sig när vi cyklat generaliserade hon till att även gälla sparken så det gick hur bra som helst. Det var också bra att hon fick ordentligt med motion innan kvällen. Jag har inga andra planer än att vara hemma och ta det lugnt, så nu har jag ätit en god middag bestående av fläskfilé och potatisgratäng med pepparsås och en god sallad och druckit ett glas vin. Chansa fick också lite kött och potatisgratäng och vi gick en kort promenad vid halv nio. Det smällde rätt ordentligt, men det har det gjort sedan 14-tiden, så att vänta på att det skulle bli lugnare verkade inte vara lönt. Som tur är bryr sig Chansa inte ett dugg.

Under kvällen har hon då och då suttit och tittat ut genom fönstret på fyrverkerierna, men för det mesta har hon legat på rygg och sovit. En gång när det smällde riktigt ordentligt suckade hon högt och verkade irriterad för att hon blivit störd i sömnen. Så jag gissar att hon kommer att förbli rätt oberörd även under tolvslagets smällande.

Så här års är det väl meningen att man ska sammanfatta året som gått och sätta upp nya mål för kommande år, så jag gör väl ett försök att göra det. De tävlingsmål jag satt upp har vi inte lyckats uppnå. Chansa har dock varit på utställning och fick Excellent. Hon blev också godkänd på exteriörbeskrivningen och godkänd på MT med 464 poäng och fick därmed titeln Korad. Vi har varit på kennelläger och det var kul. I somras var vi på Tåmelägret och tränade spår en hel vecka och det var otroligt roligt och givande. Jag blev klar för att döma även elitlydnad och har även varit ute och dömt några lydnadstävlingar.

Inför nästa år har jag inte så stora planer. Några tävlingsmål kommer jag inte att sätta upp för året, men träna kommer vi förstås att göra. Tåmelägret är förstås ett måste och helst då spår med Micke Ryberg igen. Jag vill också gärna åka på kennelläger, så jag hoppas att det går att lösa med jobb och annat. Jag ska väl antagligen också döma en del tävlingar och vara testledare, men utöver det ska jag nog också börja bakbeskriva för att eventuellt bli beskrivare så småningom.

Men nu ska jag i alla fall äta min efterrätt, frusen vaniljvisp med Noblesse, och mysa lite med min hund medan vi tittar på Skavlans julspecial innan det nya året börjar. Så jag och Chansa önskar alla ett

GOTT NYTT ÅR!

Inga kommentarer: