söndag, december 02, 2012

Uppdatering

Okej, jag vet att jag är sämst på att blogga, men jag hinner inte riktigt med just nu. Dessutom har jag och Chansa tagit vinteruppehåll från det mesta och gör inte så mycket som är värt att skriva om. Förra helgen blev det ganska lugnt för Chansa eftersom jag hade jobbarhelg. Dock hade jag bytt bort mitt pass på lördagen för att kunna vara med på en konferensdag på Medlefors med brukshundklubben. Det var en mycket intressant och givande dag.

Eftersom Chansa löper har jag inte kunnat ha henne lös på samma sätt som jag brukar, men i början av veckan gick vi flera promenader ute på legdorna. Där kan hon få vara lös eftersom det dels inte är så stor sannolikhet att vi träffar på någon och dels har jag bra sikt om vi skulle möta någon. Det var dock mycket blött och lerigt, men det var ändå värt att promenera där. Vi har också tränat en del, t ex platsliggning. Jag vågar sällan lita på henne när jag tränar platsliggning nära folk och andra hundar och använder därför koppel som en säkerhet (mest för mig själv), men ute på legdorna törs jag lita på henne. Och eftersom hon faktiskt ligger varenda gång, oavsett hur länge och även om jag gömmer mig (perfekt att gömma sig bakom ensilagebollarna), så kanske jag så småningom kan våga lite mer även där det är störningar.

Vi har också tränat sittande ute på legdorna.
Helt utan anledning hoppade hon upp på ensilagebollen.

Snygga mallen poserar på en ensilageboll.

I slutet av veckan har jag jobbade jag mycket eftersom det strulat till sig på jobbet, så Chansa det har inte blivit några långpromenader. Men jag har aktiverat henne inomhus, bland annat med att träna självkontroll. På ett engelskt hundforum skrev något ett inlägg med en utmaning, som dock inte var någon direkt utmaning för Chansa:


 Jag la henne och började skriva med hundmatskulor.


 Vid det här laget testade Chansa att spela död. 


 När jag skrivit klart och skulle ta en bild hade hon tröttnat och nästan somnat (och lyckades förstöra mitt E med örat när hon la sig). 

 Sedan fick hon äta upp sin middag (eller i alla fall en del av den) och eftersom hon fått svälta en dag p g a att hon kräkts under natten var hon väldigt hungrig. 


 Lite svårare utmaning; hålla apporten och balansera godis på nosen och på apporten. 

Ytterligare en utmaning- hålla apporten, balansera en godbit på nosen samtidigt som jag släpper en näve godis framför henne. 

 Balansera godis på nosen

En ännu större utmaning- att hålla ätbara saker i munnen utan att äta upp dem.
 Hundkex

 Ljusugnsbröd.

Grisöra

I fredags var jag dock ledig efter klockan 12 och hade tänkt hinna med en långpromenad, men istället blev det att städa och julpynta. Chansa var dock med och engagerade sig i adventsstöket...

 När jag satt på golvet och ställde in figurerna i krubban snodde hon herden...

 ... och försökte leka med honom, vilket inte ledde till något...
 ...så hon tog honom och hoppade upp i soffan istället. 

 Sedan snodde hon ett snöre som jag skulle hänga upp min fina julkula från England med och tyckte att vi skulle kampa med det. 

Då tröttnade jag på henne och så här blev det då:
Do not open till X-mas.

(och för att ingen ska tro att jag är elak med henne, så har jag inte knutit hårt och hon satt stilla och snällt medan jag gjorde rosetten).

På fredag kväll kom Fia hit och vi satt i soffan och såg på TV-med ett glas vin när Marie ringde och ville att vi skulle hänga med på Club 27, så det gjorde vi. Marie fixade mitt hår innan vi gick ut och jag önskar verkligen att jag hade kommit ihåg att ta en bild, för det blev så fint med lockat och uppsatt hår! 

I går skulle mamma komma till stan och julhandla med oss, men eftersom det var snöstorm så kom hon inte. Jag och Fia åkte dock in till stan och shoppade lite. Vi hade fått låna pappas och Majs säsongskort på hockeyn och eftersom det fortfarande var snöstorm bestämde vi oss för att åka hockeybussen dit och det blev ett äventyr. Fast vi hade också väldigt tur, för jag visste inte riktigt riktigt vilken hållplats vi skulle gå till så vi gick till fel hållplats. Men busschauffören visste inte heller, så vi fick kliva på fast vi var på fel ställe.

Chauffören visste inte alls hur han skulle köra, så han frågade oss som inte heller visste. Men som tur var klev det på folk som visste, så han körde i alla fall rätt väg, fast han körde fort och var nära att köra på folk på hållplatserna och ett par gånger var han nästan av vägen också. På grund av vädret var bussen proppad med folk; på sista hållplatsen klev det på så många att de hade fyllt en hel buss, så det blev väldigt trångt i bussen. Men till slut kom vi i alla fall fram.

Matchen började ju bra med att Skellefteå AIK gjorde mål efter 8 sekunder, men sedan gick det väl sådär och slutresultatet 3-4 blev ju inte så bra, trots det snygga målet när det var bara ca en halv minut kvar av matchen.  I pauserna gick vi till baren och drack öl och träffade folk. Och när matchen var slut gick vi på Allstar och åt middag och drack ett par öl till innan vi gick hem igen. 

Idag var det skyltsöndag, så vi gick en sväng på stan. Men det var så mycket folk och trängsel så det blev inte så länge. Fia åkte hem och och jag gick hem och promenerade med min hund, som blivit lite försummad under helgen. Fast jag ska jobba i natt och hon ska få följa med, så hon kommer i alla fall att få lite motion när vi cyklar till Morö Backe.

Inga kommentarer: