söndag, februari 03, 2013

Inomhusuppletande

Igår blev det en slödag för mig och Chansa. Vi cyklade förstås hem från jobbet, men sedan sov vi halva dagen och på kvällen slappade vi i soffan, bortsett från en kort promenad. Idag blev det dock mer aktivering. Jag hade sista tillfället på klickerkursen, men eftersom vi började kl 10 iddes jag inte cykla in för att träna innan kursen. Hon fick dock visa hur man gör miniuppletande, eftersom en kursdeltagare hade hört talas om att man kunde bygga en låda med grus/sand och träna miniuppletande (fast han kallade det mikrosök) inomhus och undrade hur man gjorde.

Vi har inte tränat miniuppletande sedan i höstas, så jag var inte helt säker på att hon skulle komma ihåg, men det gjorde hon. Jag la ut sex föremål, tre små bitar av silvertejp (helt perfekt på gråmålat cementgolv) och tre små stenar (eftersom det låg lite grus på golvet utmärkte de sig inte). Hon liggmarkerade hur snyggt som helst och hade dessutom bättre tålamod med att ligga kvar medan jag plockade upp föremålet än i höstas. En av kursdeltagarna var mycket imponerad över hennes liggmarkering.

Kursdeltagarna fick sedan testa med sina hundar och jag tycker det är lika kul varenda gång att se hur snabbt de fattar vad det går ut på, även om det tar lite längre tid för vissa. Efter kursen stannade jag kvar och tränade lite lydnad. Vi körde rutan, som Chansa verkar tycka är skitkul och det funkar också väldigt bra. Vi tränade också platsliggning och hon klarar faktiskt att ligga fast jag går utom synhåll (jag försvinner dock bara korta stunder). Jag började träna lite fritt följ, men la ner det eftersom hon av någon anledning blev för uppstressad och började gnälla och t o m skällde till en gång. Hon har lätt för att varva upp när vi tränar på detaljer inomhus.

Jag körde också lite uppletande bland allt bråte som står vid sidan om "träningsplanen". Hon jobbar bra och hon använder nosen, men ibland verkar hon ändå ha svårt att lokalisera var föremålet ligger. Jag filmade lite grann, men jag har klippt en del i filmen, då hon ibland var utom synhåll och det på vissa ställen var skakigt, snett och vint (skit bakom kameran :-)). Men så här kan det se ut när Chansa letar saker inomhus.


Inga kommentarer: