måndag, juni 10, 2013

Kennelläger

Igår kom jag och Chansa hem, trötta och nöjda med årets kennelläger med trevliga människor och vackert väder. Vi åkte ner till Sundsvall i onsdags. Först åkte vi buss till Umeå, där vi bytte till tåg. Eftersom jag skulle bo i tält hade jag ganska mycket packning, så jag blev glad av att träffa Malin och få lite sällskap på bussen och bärhjälp till tåget.

Chansa uppförde sig bra på resan och även när vi satt och väntade på stationen i Sundsvall. Trots att det var ett flera fyllon och folk som betedde sig underligt på stationen så la hon sig på sidan och somnade. Väl framme på Sundsvalls brukshundklubb slog vi upp tältet och sedan blev det social samvaro tills det var dags att gå och lägga sig.

Även i år hade Tyrannens kennelläger ihop med en annan kennel, den här gången med Molars kennel. Jag tycker att det var ett väldigt lyckat upplägg där vi tränade med varandra på dagarna och umgicks på kvällarna. Det var förstås kul att träffa både nya och gamla vänner. Det var också rena lyxen med att kunna köpa lagad lunch och middagen som Tyrannens och Molars bjöd på på fredag kväll var mycket god. Surströmmingen på lördag kväll avstod jag dock mer än gärna (och det borde kanske vissa andra också ha gjort). Det blev dock en mycket trevlig kväll med gott vin (d v s inte det billiga vin på 1-liters tetrapack som jag hade med mig och som på något magiskt vis räckte och t o m blev över) och musikunderhållning (med betoning på underhållning).

Under helgen har vi tränat en del spår, med ganska blandat resultat. Anette la ett spår på ca 400 m till Chansa i torsdags, men det gick inte alls bra. Chansa betedde sig först som att hon aldrig hade spårat förut, käkade gräs och gjorde en massa annat. Sedan kom hon igång och började spåra, men jag har fortfarande svårt att läsa henne i spåret.  Magnus hade dock en del bra tips att komma med och på fredagen la Per två spår åt henne. Det första gick hur bra som helst, men på det andra blev det samma sak som dagen innan. I lördags la jag själv två spår åt henne och då spårade hon bra och motivationsspåret som jag och Eva gjorde på förmiddagen igår gick mycket bra.

Vi har också tränat en del lydnad tillsammans med Pernilla och Cleo (som nyss blivit Tyrannens första champion i både bruks och lydnad), Anette och Cera och Berit och Sixten. Chansa var riktigt duktig och vi har också fått en massa bra tips angående belöningsplacering och annat, så nu är jag riktigt motiverad och sugen på att träna.

Kameran hade jag med mig, men jag var inte speciellt flitig med att fota. Mest blev det bilder från skyddet.


Moa och Molars Yetta.

 Yetta kastar sig.

 Blixtra vill väldigt gärna bita...

 .... och till slut fick hon äntligen bita.

 Full fart in bakom skjulet. 

 Urban flyger in till figuranten.

 Molars Urban.

 Molars Qvittra.

 Arka får prova på skydd.

 Lilla Bossa fick också prova på skydd...
 ...och det fick också lilla Cola göra.

Rör inte min ärm! säger Caius bestämt.

Molars Norton.

 Chansa är nöjd efter att ha gått ett spår. 

 Man blir törstig av att spåra i sådan värme.

 Belöning efter avslutat spår.

 Pustar ut efter ett spår.

 Lägrets sötaste deltagare, Molars Cola.

 Bossa hoppar högt.

Marie och Cadjo.

 Man blir trött av att vara på läger och då är det skönt att mysa på mattes sovsäck. 

 Men på nätterna när matte vill ha lite värme så duger bara buren.

 Finaste mallemamman Tyra.

 Tyra.

 Chansa har ärvt Tyras lockar på ryggen.


Hem behövde vi inte åka tåg och buss utan hade turen att pappa och Maj var i Sundsvall just den helgen, så vi fick åka bil hem. På hemvägen stannade vi också till i deras stuga, som Chansa tyckte var rena paradiset med kuperad tomt att springa på och havet runt knuten. 

När vi kom hem somnade hon dock i soffan och hon har sovit i stort sett hela dagen idag. I eftermiddag har vi dock gått en promenad med Jenny och Ella och sedan var de här och hälsade på en stund. Jag ska passa Ella i ett par veckor medan Jenny är bortrest, så det är ju bra att Ella har varit här någon gång innan dess. Hundarna har träffats på klubben många gånger och har även lekt med varann, men det var ett tag sedan och det är ju alltid bra att de får träffas lite på neutral mark innan. Jag tror dock att det kommer att funka alldeles utmärkt med Chansa och Ella eftersom de båda är väldigt snälla hundar. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Jag undrade varför du inte bloggat nåt sista veckan, nu fick jag förklaringen :) Vad synd att hon inte gått "bättre" i alla spår, vad tror du att det beror på? Kram på er!