söndag, december 01, 2013

Första advent

Sent igår kväll började det snöa och det har snöat en del i natt, så i morse när jag vaknade var det alldeles vitt ute. Det var därför mycket mysigt att tända första ljuset och äta en god adventsfrukost med snö utanför köksfönstret. Snön gör ju att det blir så mycket mer julstämning.

Första advent.

Och självklart stod också en långpromenad med Chansa på schemat idag. Jag har varit ledig flera dagar i veckan, men eftersom jag har haft mycket annat att göra, bl a med att få fram ljusstakar och diverse annat pynt och sätta upp julgardiner, så har det inte blivit så långa promenader med Chansa (delvis också beroende på att det varit så halt). Så idag packade jag ner kameran och gick på en lång, härlig promenad.

 Sötnosen.

 Snyggingen.

 Hon är dock inte alltid så snygg...

 Det är kul med snö.

 Ska vi leka?

Jag brukar hitta på lite roliga aktiviteter när vi är ute på promenad och en lek som alla mina hundar har gillat är när jag hänger upp en leksak i ett träd på lagom höjd (tillräckligt högt för att de inte ska komma åt den på en gång, men tillräckligt lågt för att de till slut ska kunna få tag på den) och det gjorde jag med Chansa idag. På MT:t fick hon ju högsta poäng på uthållighet, d v s då trasan försvinner in i röret, för hon höll på tiden ut och hon använde sig av olika strategier för att försöka få ut den. Det stämmer verkligen överens med hur hon är. Hon ger inte upp i första taget och hon använder olika strategier för att få ner bollen. 

 Funderar på hur hon ska gå till väga.

 Står på bakbenen.

 Kanske från det här hållet? 

 Om jag tar stöd på grenarna kanske det går?

 Hmm, det funkade inte, vad ska jag göra nu? 

 Jag vet, jag skäller på den!

 Skallmarkering verkar inte funka heller. 

 Men om jag tar sats och hoppar riktigt högt går det nog!
(och det gjorde det också).

Jag använder inte ofta tennisbollar till Chansa och detta är anledningen- de håller inte särskilt länge. 

Igår förmiddag var vi på RentAv och hade studiecirkel med tjänstehundsgänget. Vi började med att göra ett uppletande bland alla grejer som står där. En grej la vi ovanpå en stor soptunna på hjul, en hängde vi upp på ett galler, en la vi i en stor tunna och en en på golvet bland alla städvagnar. Chansa jobbade väldigt intensivt och letade lika bra högt som lågt. Ibland är jag dock inte säker på att hon är särskilt smart, för hon valde att krypa under en släp istället för att springa runt den :-) Hon hittade i alla fall alla grejer. Hon hade lite problem med den som låg i tunnan. Hon hittade den hur enkelt som helst, men tunnan var för djup för att hon skulle nå ner och få tag på grejen. Hon försökte ett tag med olika strategier och till slut backade hon och började skälla. Det var en riktigt fin skallmarkering som nästan fick mig att ångra att jag valde rulle i söket :-) 

Då hjälpte jag henne att få fram grejen och jag tror att det var därför som hon skällde på bollen jag hängde upp i trädet idag. Det brukar hon nämligen inte göra, men det lönade sig ju igår. Efter uppletandet hade vi en lång fikapaus och sedan tränade de andra på liggmarkeringar, som ju är anledningen till att vi har studiecirkeln. På slutet tränade vi också lite annat, bl a att de andra kampade med sina hundar i närheten av mig och Chansa. Den här gången var det inte alls svårt för henne att hålla fokus på mig. Vi la också platsliggning med störning, t ex att Jenny och Gunilla gick slalom runt hundarna, tjoade och viftade med armarna, hoppade m m, och det var inga som helst problem. Chansa låg lika lugnt som hon gör när jag själv gör sådant. Jag är så nöjd och stolt över henne! 

1 kommentar:

Anonym sa...

Det verkar som att ni har haft en strålande helg tillsammans! Uzie ville alltid plocka ner vantar/mössor och sånt som folk hjälpsamt hängt upp på buskar, hon fick göra det om ingen såg för hon ville alltid slakta bytet när hon lyckats få ner grejen. Det var hennes bästa stunder, förutom pipbollar då. :D