måndag, augusti 25, 2014

Mera träning

Det har regnat en hel del på sistone, men jag har egentligen inget emot regn. Lyckligtvis har inte Chansa heller något emot att vara ute i regn. I onsdags jobbade jag på förmiddagen och Chansa följde förstås med, men vi gick en kortare promenad efter jobbet. På kvällen cyklade vi upp på klubben för lite onsdagsträning. Jag började med att lägga platsliggning och Chansa var jätteduktig som låg helt lugnt trots att det var en som kampade med sin hund precis framför hundarna som låg och hunden bredvid henne gnällde och var mycket orolig. Efter platsliggningen tränade jag lite fotgående mitt bland alla hundar och det gick riktigt bra. Dock stressade hon upp sig när jag stod och pratade med Gittan och Yasper lekte med sin frisbee, eftersom jag inte hade gett henne någon uppgift. Hon är också på gång att börja löpa, vilket gör att hon har lättare än vanligt att stressa upp sig och hennes humör inte är inte på topp. 

I torsdags var det sökträning. Det regnade inte när vi tränade, men det var väldigt blött ute i skogen. Det var också fullt med orienterare i skogen och eftersom det satt en kontroll just utanför rutan så störde de lite grann. Chansa stördes lite grann av att det kom en springande orienterare precis när jag skickade henne, men hon stannade direkt när jag ropade och när jag skickade igen hade hon fullt fokus på uppgiften. Till och med så mycket att hon sprang rakt in i buren täckt med kamouflagenät, som den dolda figuranten satt i. Men det bekom henne inte alls, förutom att figgen fick hjälpa henne lite genom att röra lite på lösrullen. Lösrulle körde vi hos alla figgar och det funkar hur bra som helst. Jag körde också ett tomskick, vilket vi inte alls tränat mycket på, och hon gjorde det riktigt snyggt. 

Chansa på påvis. 
Foto: Karl Gustavsson

Jag och Chansa fick avsluta sökträningen lite tidigare för att promenera ner till klubben för att vara med på tävlingslydnadskurs och berätta lite om vad jag som domare tänker på. Mari och Tina kom ner på klubben och fikade efter söket och när jag var klar på kursen tränade vi lite lydnad innan jag cyklade hem igen. 

Igår var det lydnadstävling och jag skulle döma elitlydnaden. Det var några avanmälningar, så det blev bara tre hundar i elit. Efter tävlingen tränade jag lydnad med Ulla, P-O och Mia. Jag ville främst träna platsliggning med störning. Chansa var väldigt uppe i varv efter att ha suttit instängd i ett rum på klubben hela förmiddagen, så vi värmde upp med fritt följ. Ulla agerade störning under tiden och gick omväxlande bakom oss och framför oss och viftade med armarna o s v. På det stora hela var hon riktigt duktig, trots att hon egentligen inte var i riktigt rätt sinnesstämning för lydnadsträning. 

Sedan tränade vi platsliggning med störning. Chansa fick ha lina för att hon inte skulle kunna självbelöna sig med att rusa iväg och Ulla var linhållare. Dock behövde Ulla inte göra någon insats för att stoppa henne, för hon gjorde inte minsta försök till att rusa iväg. Jag la henne först bredvid Zingo och Mia kallade in honom, men det ryckte inte ens i henne. Sedan tränade Mia med Zingo och gick nära henne, kampade med honom framför henne och kastade t o m en kampgrej till Zingo alldeles bredvid henne. Chansa låg jättebra, dock reste hon sig en gång och kom emot mig när jag drog fram kampgrejen för att belöna henne. 

P-O fick också vara störning genom att gå runt henne och vifta med en gigantisk kampleksak, vilket betydligt svårare för henne. Hon hade svårt att ta blicken från grejen, men hon låg trots att man kunde se att det var väldigt svårt för henne. När P-O gick iväg med leksaken till bilen reste hon sig upp och vände sig om och tittade, men hon rusade inte efter och när jag la tillbaka henne låg hon lugnt. 

När vi hade tränat klart åkte de andra hem, men jag och Chansa stannade kvar en liten stund och lekte lite samtidigt som jag tränade hennes självkontroll, t ex genom att kasta bollen när hon är helt oförberedd och hon får inte springa efter den förrän jag säger "ta den" och genom att hon måste ligga/sitta/stå medan jag kastar och studsar bollen framför henne. Det är svårt för henne att låta bli en boll som plötsligt flyger förbi när hon t ex står och nosar, men hon börjar bli ganska bra på att inte agera impulsivt. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Det är så roligt att läsa om er träning för det verkar som att det går så bra när ni kör. :-) Kram på er!