måndag, augusti 18, 2014

Tuff helg

Den senaste veckan har det blivit rätt mycket träning med Chansa. I måndags blev det ett lydnadspass på lilla fotbollsplanen och i tisdags tränade jag på fotbollsplanen vid Norrhammarskolan innan jobbet.
I onsdags var jag ledig, så på dagen gick vi till lilla fotbollsplanen och lekte med frisbee och så tränade vi platsliggning. Jag passade på att göra en liten film med olika störningar som jag utsätter henne för ibland när vi tränar platsliggning. Dessutom var det ju andra störningar, som t ex folk som promenerade, cyklister, permobiler, mopeder m m, som inte syns på filmen, men som hon inte heller brydde sig ett dugg om.


Efter platsliggningsträningen fick Chansa kampa runt en stolpe, som i det här fallet blev ett fotbollsmål. Hon älskar verkligen att få slita att dra "så mycket hon vill".





På onsdag kväll var det dags för höstens första onsdagsträning, så jag och Chansa cyklade förstås upp på klubben. Dock blev det inte så mycket träning för oss, utan det blev mest att fika och prata med folk, men lite träning blev det i alla fall. Det blev lite apporteringsträning, eftersom Moa ville att jag skulle visa hur jag lärt in det, men mest tränade vi fotgående och platsliggning. Moa fick agera störning och kampa med Caxa bredvid Chansa och Chansa brydde sig inte ett dugg om det.

I torsdags var jag också ledig (det är helt fantastiskt att någon gång vara ledig två dagar i rad!) och då passade jag och Cicci på att köpa en Lyxshake på Max som vi sedan åt nere vi älven. Vi satt och pratade ett bra tag, så jag fick lite bråttom att hinna till sökträningen. Jag fick åka med Anna dit och Chansa fick sitta bak med Udo, vilket inte var några problem. Udo var lite närgången ett par gånger, men Chansa sa ifrån och då gav han upp.

Sökträningen gick också mycket bra. Eftersom hon har haft lite svårt med att markera med den fasta rullen på sistone så backade jag tillbaka, så figuranterna fick ha lösrullar istället. Det fungerade helt klockrent- hon bara sprang ut och plockade lösrullen och kom tillbaka med den. När vi var på väg tillbaka efter att ha hittat den näst sista figgen kom en kvinna med en liten cavalier och hon stannade och pratade med Mari på stigen. Chansa blev förstås lite störd av den andra hunden, men när jag skickade henne på sista figgen var hon ändå fokuserad på uppgiften och hon höll sig till figgen, som matade henne med korv in till stigen.

I fredags jobbade vi på förmiddagen och jag hade inga planer på att träna, men på eftermiddagen blev jag ändå sugen på att köra ett pass, så vi gick till grusplanen för att spåra hårda spår. Det blev dock ändrade planer, för det var en grupp barn som hade fotbollsträning på stora gräsplanen bredvid, så jag bestämde mig för att träna platsliggning istället. Jag vågade förstås inte träna med henne lös, men jag hade ju en spårlina med mig och den satte jag fast i en bänk. Vi tränade lite fotgående med linan på och jag belönade med kamp och boll för att hon skulle tro att hon var lös och sedan la jag henne så att hon tydligt såg barnen som spelade fotboll. Det är i stort sett den svåraste störning man kan utsätta henne för- springande barn, bollar och skrikande-, men hon låg helt perfekt och gjorde inte minsta ansats till att vilja resa sig.

I helgen har det dock inte blivit så mycket träning, men dock hårt arbete för mig. I lördags cyklade jag upp till klubben så att jag var där 6.45 för att bygga banan för MT. Sedan var jag testledare hela dagen. Det var 8 hundar och de flesta kampade ordentligt både på 5 och 40 m, så det kändes i kroppen. Vi var klara vid 18-tiden och då åkte jag, Susanne och Eva och käkade middag på Krysset. Sedan blev det en kväll i soffan, för att sedan stiga upp tidigt för att vara på klubben 6.45 igen för att bygga banan och vara testledare för 8 hundar på MH.

Även den här gången körde vi ett dubbelt MH och det är verkligen effektivt. Det blir inga pauser för lunch och fika, samtidigt som man ändå får gott om tid till att äta, fika och vila medan det andra gänget är ute på banan, så man hinner beskriva många hundar på en dag. Igår hann vi med 15 hundar mellan 8-18 och det är rätt bra. Dock var jag ordentligt trött och sliten i kroppen när jag kom hem igår. Chansa var av någon anledning också trött, fast hon inte gjort något annat än att sitta inne i stugan eller ute i bilen.

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilken träningspepp du verkar ha hittat, vad roligt! Och Chansa verkar ju vara en klippa nu också. :-)