lördag, september 13, 2014

Aktiv dag

Det var lydnadstävling idag, så jag var på klubben redan strax efter åtta. "Min" tävlingsledare hade dock gjort det mesta klart, så vi gick igenom planen och sedan kunde jag ta det lugnt tills det var dags för upprop. Och då passade jag förstås på att titta på Susannes nya lilla valp, Alterälvens Dio (fint namn- det var jag som kom på det! :-) )

 Lilla Dio.

Tävlingen gick ganska snabbt, så efter att ha städat stugan tog jag och Jenny en promenad i skogen med Chansa och Klumpen. Chansa har suttit i bilen med honom hela dagen och han har inte försökt våldföra sig på henne en enda gång (Klumpen är vanligtvis en sådan som tror att "nej" egentligen betyder "ja"). Chansa uppskattar inte alltid hans uppvaktning, men de kommer mycket bra överens. 

De här tre bilderna, som är tagna med ungefär en sekunds mellanrum, visar ganska bra deras olika personligheter. 

 Chansa befinner sig till vänster om Klumpen.

 Chansa gör en attack mot hans huvud, medan Klumpen fortfarande har bakbenen kvar på samma ställe. 

 Chansa har nästan hunnit springa runt honom, men han står fortfarande kvar med bakbenen på samma ställe (och man kan ju undra om Chansa hade tänkt bita honom i pungen eller nåt). 

 Lekinvit.

 Vackra höstvovvar.


De hittade också en pinne att kampa med. 

Efter promenaden tränade vi lite lydnad. Jag körde lite fritt följ med Chansa, men mest tränade jag platsliggning. Jag la henne plats medan Jenny tränade med Klumpen och hon låg utan att ens vara det minsta på helspänn trots att Jenny belönade med kamp. Jenny och Klumpen fick göra ett par inkallningar också. Först en inkallning framför henne och sedan en där han satt bredvid henne och blev inkallad. Det ryckte inte ens i henne när han sprang och att han fick kampa och leka med bollar brydde hon sig inte heller om. 

Sedan var det dags för sökträning. Vi var för en gångs skull riktigt många, hela 8 stycken. Det gjorde ju dock att det gick att ha lite flyt i träningen så det tog inte så väldigt lång tid. Jag gjorde fem skick med Chansa. De första två figgarna, varav en halvdold, markerade hon med lösrulle. Sedan fick hon ta sin fasta rulle på ett skick och sedan blev det ett till med lösrulle. På det femte skicket skulle hon direktbelönas, men hon tog sin fasta rulle och sprang innan figgen hann få fram bollarna. Det hade förstås inte gjort något om det inte hade varit för att hon sedan hittade ett vattenhål som hon började dricka ur och släppte rullen, så när hon kom in avslutade vi där istället. 

Jag är dock ändå rätt nöjd med passet, eftersom fokus egentligen inte låg på söket, utan på lydnaden. Hon har ju väldigt svårt att sitta still när figgarna kommer fram, så idag fick hon ingen belöning hos figgarna, utan belöningen fanns hos mig. På det tredje skicket så satt hon lugnt och när jag sa "figurant fram" så vände hon sig mot mig och tog kontakt och det kändes verkligen som ett gigantiskt framsteg.

Fin kontakt mellan under transporten tillbaka till stigen. 
Foto: Karl Gustafsson

 Dex på väg ut.

 Dex är redo att hitta folk i skogen.

 Jissa tigger godis av figuranten.

 Den här bilden av Jissa fångar hennes personlighet :-) 

 Nykomlingen Jackie får beröm på stigen efter ett väl utfört arbete. 

 Karl och Lexus.

 Klumpen på väg ut att hitta figgar.

 En nöjd Klumpe efter att ha hittat busar i skogen.

Dagens favoritbild: Eva och Vilja. 

Efter söket åkte jag och Jenny på Krysset och åt middag och nu ska jag och Chansa inte göra något annat än att se film och äta godis (jag) och sova (Chansa). 

1 kommentar:

Anonym sa...

Åh vad ni tränar på och fortsatt bra verkar det gå också. Härliga höstbilder på jättefina hundar, vad kul att ni är ett gäng som kör tillsammans. :-)