lördag, april 11, 2015

Lydnad, spår och sök

Lydnad, spår och sök är ju vad jag tränar och tävlar (eller tänker tävla, för sök har vi ju inte hunnit tävla än) och det är också vad jag har tränat i veckan. Det har visserligen blåst och stormat massor, så det har inte blivit så mycket som jag hade velat. Det är svårt att träna lydnad med Chansa när det blåser så ordentligt som det har gjort. Hon får svårt med koncentrationen och vill gärna titta sig omkring hela tiden. Dessutom så verkar det vara jobbigt att t ex gå fot då det blåser rakt i ansiktet på henne (vilket jag kan förstå, för det har blåst så mycket att jag själv ibland knappt kunnat andas).

I torsdags jobbade jag på förmiddagen och då blåste det i princip inte alls, så när jag kom hem tänkte jag både köra lydnad och spåra. Jag la ett spår på ca 150 m på gräset mellan gångvägen och bilvägen och la en brandslangsbit i spåret och en spårpinne i slutet. Medan spåret låg tränade jag lydnad på husvagnsparkeringen och då började det blåsa mer och mer och innan vi började spåra blåste det halv storm.

Chansa spårade i alla fall jättebra, trots blåsten. Bitvis blåste det kraftig motvind, men trots det spårade hon med nosen i spårkärnan. Hon tog upp spåret jättefint och spårade bra där jag hade gått över gångvägen, men kom av sig lite då hon stannade upp och kissade samtidigt som det kom två hundar på gångvägen. Hon tog dock upp spåret igen och spårade jättebra fast spåret gick parallellt med gångvägen och hundarna. Hon hittade och liggmarkerade båda föremålen, även om hon behövde lite hjälp att liggmarkera spårpinnen.


Igår tränade vi lydnad på grusplanen. Vi körde lite fritt följ, platsliggning och rutan. Jag ställde ut rutan utan att hon såg och targeten som jag la ut syntes inte alls på lite avstånd (jag trodde först att den hade blåst bort). Hon var lite tveksam första gången, men sedan gjorde hon flera fina skick från olika håll utan att hon sett att jag flyttat targeten.

Idag var det sökträning. Vi hade planerat att träna på ett ställe, men där var det så mycket snö att man inte ens kunde köra dit, så det fick bli samma ställe som förra gången och gången innan det. Där var det dock inte heller speciellt bra, då det fortfarande var ganska mycket snö som nu dessutom var så mjuk att man sjönk igenom. Det var verkligen skitjobbigt att springa i och hundarna blev också ganska trötta. Jag körde fem skick med Chansa, men mitt fokus för dagens träning var lydnad på stigen, ute hos figgen och på väg tillbaka ut till stigen. Det sistnämnda la jag dock ner ganska snabbt. Det är ju helt omöjligt att kräva att hon ska gå fint vid sidan när jag själv knappt kunde gå och jag ramlade flera gånger, både på påvisen och på väg tillbaka till stigen.

På första skicket fick hon markera med fast rulle, vilket hon gjorde hur fint som helst. Ute hos figgen var hon dock olydig och rusade fram så fort figgen började resa sig upp, men när jag fått tillbaka henne vid sidan så satt hon fint tills hon fick lov att leka. På andra skicket markerade hon med lösrulle, som hon dock släppte just innan stigen för att uträtta sina behov...
 Hon gjorde sen ett fint påvis och satt kvar jättebra medan figuranten klev upp. På nästa skick markerade hon fint med lösrulle och satt också kvar bra medan figuranten klev upp. På näst sista skicket fick hon direktbelöning hos figgen, som sedan lekte in henne och på sista var det meningen att hon skulle få direktbelöning, men hon hann ta sin fasta rulle och komma in till mig istället. Eftersom jag var helt slut efter att ha sprungit i lössnön fick hon göra ett löst påvis och figgen fick leka in henne.

Lite bilder från dagens träning:
 Chansa markerar med fast rulle.

 Transport in till stigen.

 Knäppa mallen var ju bara tvungen att rulla sig i snön...

 Full fart på väg ut att hitta figgar.

 Full fart på väg ut för att visa mig figgen.

 Anna och Udo.

 Udo söker.

 Markeringsövning med Dex.

 Dex kommer med lösrullen.

 Jag busar med Dex.

Dex i full fart med lösrullen.

Jag leker med Ånga.

 Linn och Ånga.

 Schäfrar gillar också mallebollar.

 Nygammalt besök i sökskogen- Cornelis kom dit med sin nya matte.

 Cornelis är ju bara för söt.

 Cornelis mest intelligenta look?

Ånga och Chansa, som inte hade någon bil att sitta i.

Inga kommentarer: