lördag, april 25, 2015

Skärpning!

Ja, jag ska skärpa mig och börja uppdatera oftare i bloggen. Jag har varit dålig på att blogga på sistone. Till viss del beror det förstås på att vi har mycket aktiviteter för oss. För ett par veckor sedan började jag och Chansa på Rambokurs. Det är en kurs i miljöträning i svår miljö. Chansa har inga problem med miljöer eller så, men jag ville gärna gå någon kurs med henne som omväxling till att hålla kurser. Eftersom hon är vuxen och redan kan en hel del finns det inte så många kurser att välja mellan, så Rambokursen verkade som ett roligt alternativ.

Och det var det också. Vi var först på Folkparken och gick i trappor, balanserade på staket, hoppade upp på trädgårdsbord och statyer, gick i gallertrappor m m och sedan åkte vi till huset där rökdykarna tränar och kröp bl a i en labyrint. Chansa tyckte att allt var jättekul. Det enda som hon hade lite svårt med var att gå uppe på ett högt staket och jag hade svårt när jag skulle lyfta upp henne genom ett hål i taket och sedan ner igen genom samma hål.

Att gå på det här staketet tyckte Chansa var lite svårt.

Förra söndagen missade vi dock Rambokursen eftersom jag tävlade lydnadsklass II. Det blev en väldigt lång dag, eftersom vi var där i god tid och Anna, som skulle tävla lydnadsklass I hade upprop kl 10. Tvåan hade upprop kl 11, men eftersom de långt ifrån var klara med alla hundar i lydnadsklass I då blev det ytterligare en lång väntan innan det var vår tur.

Platsliggningen gick bra, trots att hunden bredvid satte sig och en annan hund reste sig och gick iväg. Första delen av vårt lydnadsprogram gick riktigt bra. Chansa var med och hade fullt fokus på mig när vi gick in på planen, gick ett snyggt fritt följ och gick fint vid sidan även mellan momenten. Men hon nollade rutan och det fick henne att gå upp i varv lite grann. Apporten tog hon sedan i ena klossen, vilket gjorde att hon inte kunde springa speciellt fort in. På hoppet hoppade hon ut fint, men vände och hoppade tillbaka direkt. Innan fjärrdirigering hann hon med att hoppa upp och försöka bita i skylten, så jag fick bli lite arg på henne. Hon gjorde en okej fjärr, fast inte med sitt vanliga engagemang. Det syntes verkligen hur trött hon var och när vi gått av planen och jag bjöd henne att kampa med brandslangen så tog hon den bara med framtänderna och höll knappt emot.

Jag var lite besviken eftersom hon gick så väldigt bra i början, men nu vet jag i alla fall vad vi behöver träna på. Jag har också lärt mig att inte ta ut henne för tidigt innan det är vår tur. Jag hade henne ute väldigt mycket under hela dagen och hon blev väldigt trött av det. Men jag måste ändå säga att jag är jättenöjd med att hon var så samlad och fokuserad trots att det var så många andra tävlande. Jag kunde t o m koppla lös henne när jag värmde upp och hon var helt obrydd om de andra hundarna!

I tisdags började jag och Eva valpkursen som vi ska hålla i vår. Det var 13 valpar av olika raser och storlekar (dock mest små) och jag tror att det kommer att bli en rolig kurs. Jag cyklade upp lite tidigare för att hinna träna lite innan kursen. Det var en hel del snö kvar på planerna och det var väldigt blött, men jag hittade ett torrt hörn att träna på i alla fall.

I onsdags blev det mera träning då jag och Mari spårade hårda spår här på Anderstorp och körde sedan lite lydnad på fotbollsplanen.
Chansa spårar.

Vi gjorde också några korta spår på grusplanen till lilla Caxi.

 Mari och Vinna.

När jag kom ut från duschen efter att ha tränat hittade jag Chansa i sängen med ett uppletandeföremål som hon stulit ur väskan.

Igår blev det mer lydnadsträning då jag och Chansa och Jenny och Klumpen åkte upp på Folkparken och tränade. Vi var dock inte ensamma om den idén, så det var några andra som också tränade hund där. Med Chansa tränade jag i stort sett bara störningsträning. Jenny hade en tom 1,5-liters colaflaska som fick fungera som fjärrdirigeringsskylt, så jag och Chansa tränade på att gå fram mot henne och ställa upp på vår plats samt att hon viftade med den bakom Chansa medan vi gjorde ett par skiften. Sedan tränade vi också på att Jenny grävde i en väska, drog den på marken o s v medan Chansa skulle hålla fokus på mig och gå fint vid sidan.

Chansa hade nog svårast med Cola-flaskan, för sådana brukar hon ju leka med, men det gick i alla fall bättre och bättre. Dock är hon ju extremt nyfiken, så även om hon kunde låta bli väskan när hon t ex går fot så vill hon gärna springa dit och kolla när jag belönat henne. Det var faktiskt något som beskrivaren tog upp på hennes MH. Han sa att det var två saker som utmärkte henne- det ena var hennes aktivitetsnivå, som på en intensitetsskala från 1-5 ligger på en 7:a, och hennes extrema nyfikenhet. Och det är verkligen en beskrivning som stämmer.

Dagens träning blev sök, på barmark den här gången. Jippi! Chansa gick riktigt bra. Vi fokuserade på lydnaden på stigen och ute hos figuranten och framför allt ute hos figgarna har det blivit mycket bättre. Hon kan nu sitta kvar medan figuranten kliver fram och tar fram bollarna.
 Chansa kommer med lösrullen.

 Släpper mallebollen så att den flyger iväg för att få den andra mallebollen.

 Dex på påvis.

Godisstund med Dex.

1 kommentar:

Anonym sa...

Hej och hå vad ni är aktiva, så kul! Det är alltid en bra dag då man lär sig nya saker, trist med tävlingsresultatet kanske men du lärde dig visst mycket om hur Chansa funkar. Rambokursen låter ju skitrolig! *tummen upp*
Hoppas att valpkursen ni håller går bra framöver också. :-)