söndag, april 05, 2015

Träning

Nu har jag varit lite lat med att blogga igen, men i övrig har vi inte legat på latsidan. I lördags körde vi sök för första gången det här året. Dock började det snöa under natten, så vi fick köra sök i blötsnö, vilket inte ingick i planen när vi bestämde oss för att köra igång igen :-(

Charmiga Jissa.

"Dumma dig, matte, som håller fast mig."

Dex har hittat Lillemor.

Dex redo att hitta nya figgar.

Chansa kommer med lösrullen.

Full fart när hon blir belönad med mallebollen.

På vägen hem från sökträningen träffade vi Gittan och hennes nya lilla stjärna Rapports Greya. 

I tisdags var det som vanligt inomhusträning och jag körde igenom hela tvåan med Anna som kommenderade. Det gick bättre än förra gången, men det finns också en del att jobba på. Jag är dock ändå riktigt nöjd med träningen. Platsliggningen var riktigt bra- hon låg och tittade på mig i fem minuter och gjorde inte minsta ansats till att nosa, trots att hon brukar göra det när vi tränar inomhus (att de har kaninhoppning på samma mattor gör att de flesta hundar har lust att lukta lite). Fjärren gick också riktigt bra och hon verkar ha slutat att flytta sig i sidled nu. 

Men mest av allt är jag faktiskt nöjd och stolt över att vi kan träna mitt bland alla andra hundar, vilket inte alltid har varit en självklarhet för oss. Det är så skönt att helt kunna fokusera på vår egen träning utan att hela tiden behöva hålla ett öga på ifall någon annan tänker kasta en apport, göra en inkallning eller börja kampa med sin hund. Numera är det snarare sånt som får henne att skärpa till sig lite extra.

I onsdags blev det mer lydnadsträning. Jag och Anna körde ett pass på Coop. Det var så fullt med bilar på "vanliga" Coop, men på Coop Bygg hittade vi ett hörn att vara på. Jag är grymt nöjd över Chansa. Hon skötte sig perfekt trots att det var väldigt mycket störningar. Det känns nästan som att alla störningar får henne att fokusera och prestera ännu bättre. 

Platsliggning medan Anna busar med Udo.

Igår var det dags för sökträning igen. Först träffades jag och Anna på klubben för att träna lydnad på parkeringen. Det gick dock inte så bra, då det var både isigt och snöigt. Jag körde ändå lite fritt följ med störning, d v s Anna fick kommendera och samtidigt gå i vägen för oss o s v. Det gick bra, men det gjorde inte rutan som vi körde sen. Tre gånger! sprang hon ut och tog en kon och började leka med den. Visst, hon gjorde ett halvbra skick till rutan också, men jag är väldigt missnöjd med att hon började leka med konen. Det var visserligen mitt fel för jag hade inte värmt upp henne tillräckligt innan. Chansa behöver väldigt mycket uppvärmning och det går absolut inte att bara gå ut och köra med henne och förvänta sig att hon ska göra det bra. Hon har dock aldrig brytt sig om konerna sedan hon började lära sig vad momentet går ut på, så nu är jag lite orolig för att det ska bli en fix idé för hon tyckte nog att det var rätt kul trots att jag blev jättearg och hotade med att strypa henne. 

Sökträningen gick dock fantastiskt bra. Det var fortfarande en hel del snö, så jag fokuserade på markering med fast rulle. Vi kör mest lösrulle för jag tror att det hjälper för att motverka blindmarkeringar, så hon är lite osäker på att markera med fast rulle. Men nu var hon plötsligt inte det minsta tveksam. På första skicket sprang hon ut och grep rullen i princip i farten och på påviset hade hon så bra drag ut att hon släpade mig med sig någon meter när jag sjönk igenom snön och ramlade. Och sedan gjorde hon tre till skick där hon markerade med fast rulle utan minsta lilla tveksamhet. 

Det som hon dock brister i när det gäller söket är lydnad. Hon börjar i och för sig bli rätt bra på att sitta och vänta på att figgen ska komma fram, men hon är rätt fladdrig i transporterna på stigen och framförallt i transporterna in till stigen, så det blir det som vi ska lägga energi på nästa pass.

Idag åkte jag och Chansa till Lappvattnet. Efter en påsklunch gick vi en promenad längs skoterspåret, som dock var ganska mjukt och jobbigt att gå i. Sedan gick vi hem och tittade på hockey. Det blev en rätt spännande match, men Skellefteå AIK lyckades ta sig till final än en gång, femte året i rad :-) 

Här är några bilder från dagens promenad:
 Självklart rullade hon sig.

 Hon kan verkligen konsten att se intelligent ut...

 Chansa skulle absolut ha den här pinnen fast den fortfarande satt fast i trädet...

 "Jag SKA ha den!"

 Det enda hon lyckades med var dock att göra lite bitmärken på den. 

 Attack!

 Kul att leka med mallebollen. 

 Ännu en "intelligent" look.
 Men hon är ju ändå bara för söt. 

 Rävhopp.

 Chansa med sin favoritboll.

 Ta den!

Bus med bollen.

Inga kommentarer: