fredag, mars 27, 2015

Lösa hundar

Idag när jag åt lunch på stan såg jag en tjej som gick  med sin hund lös. Det fick mig att börja fundera lite över detta med lösa hundar. Jag har absolut inget emot lösa hundar; tvärtom så tycker jag att man som hundägare har en skyldighet att ha hunden lös ibland (på lämpliga ställen och i lämpliga situationer utefter hundens förutsättningar) och man behöver bara ta en snabb titt på bilderna här i bloggen för att inse att jag även har Chansa lös ibland.

Men på sista tiden tycker jag att det verkar som att det blivit "inne" att ha hunden lös. Jag har inte upplevt att det är fler lösa hundar som kommer framspringande (det händer ytterst sällan) eller så, men jag ser väldigt många lösa hundar. Det är t ex en tjej som bor i huset bredvid som har sin staffe lös när hon går med honom i bostadsområdet. Han är inte särskilt lydig och det är väldigt mycket "nej", "stopp", "här" och "hit" när hon går med honom lös eftersom han hela tiden är på väg att dra iväg. Jag har därför svårt att förstå varför hon har honom lös. Vore det inte mycket trevligare för alla om hon hade honom kopplad? Samma sak med tjejen jag såg på stan. Hon hade inte ens hunden vid sidan, utan den gick ca 5 före henne. Hunden verkade visserligen trevlig och lydig och ignorerade alla människor (och det var en och annan ute på stan kl 13 en fredag), men jag har ändå svårt att förstå varför.

Nyligen fick jag en ny granne och hon släpper bara ut sin hund, en liten blandras i dvärgpudelstorlek, när den ska rastas. Så här bor jag (och följaktligen också min granne):
 Så här ser det ut på framsidan (det kör också en del bilar mellan husen).

 Så här ser det ut från min ytterdörr.

 Baksidan sedd från min uteplats.

Baksidan mot höger. 

Grannen släpper oftast ut hunden på framsidan, men den springer även på baksidan. Den springer runt på andras gårdar och gör sina behov och häromdagen såg jag den inne på en altan och snoka omkring. Den försökte också ta sig in på gården med det vita staketet (där det bor en liten mops). Jag har också hört den skälla som om den jagade nåt (kanske en katt, som det finns gott om i området). 

Nu skulle man ju kunna tänka sig att detta är enstaka oansvarig hundägare, men en tjej i ett närliggande hus släppte också ut sin hund vind för våg ibland (dock inte lika ofta) och för ett par veckor sedan träffade jag på en lösspringande cocker spaniel på väg hem från bussen. Jag var precis på väg börja locka på den för att fånga in den när en kvinna öppnade dörren till lägenheten och ropade på hunden, som tydligen var utsläppt för rastning på egen tass (alldeles bredvid en stor parkering och ca 70 m från en busshållplats). 

Detta verkar vara ett nytt fenomen, för jag har aldrig stött på det tidigare. Visst, när jag bodde i Byske så fanns det folk som släppte ut hunden på gården och det var väl inte alltid att de stannade kvar på sin egen gård, men det är ändå lite annorlunda att släppa ut en hund på sin egen gård än att släppa ut den mitt i ett bostadsområde. Jag har då aldrig ens tänkt tanken att jag skulle släppa ut Chansa på det viset. 

Men nu får det vara nog på gnällandet om lösa hundar :-) I tisdags var det som vanligt inomhusträning och träningen gick riktigt bra. Ibland var Chansa dock lite osäker på de andra hundarna, vilket antagligen beror på att det förra veckan var en hund som rusade på henne bakifrån när vi körde budföring. Men hon är ju inte någon rädd och ängslig liten hund, så det går säkert över snart. 

På slutet körde jag och Anna lite tävlingsträning med kommendering och det gick betydligt bättre än förra veckan. Framför allt är jag nöjd med att hon gick så bra trots störningarna. På tävling kommer ju inte fria följet att gå runt folk med hundar som står och pratar mitt på planen, så det känns bra att veta att hon klarar det (hon gick till och med som bäst när det var mest störning). Sedan så finns det en hel del detaljer att slipa på innan vi är klara för tävling, men förhoppningsvis hinner vi med det innan nästa tävling.

Igår var det fint väder, så efter jobbet gick vi en långpromenad. Det håller fortfarande att gå på skaren även om det börjar sticka fram gräs här och där och det blev en härlig promenad. Jag hade kameran med mig, men de flesta bilderna blev rätt dåliga; det var bara två som blev okej.

 Min hund, som bara får vara lös på lämpliga ställen i lämpliga situationer. 

Knäppis!

1 kommentar:

Anonym sa...

Folk är ju verkligen inte rädda om sina hundar, det är helt sjukt. När jag var ung och dum hade jag min hund Oliver lös men fotgående, så småningom insåg jag ju att om han ändå gick fot så kunde jag lika bra sätta på ett koppel, så slapp folk reagera och jag slapp känna mig förorättad (ung och dum som sagt). Jag tror att dagens slit-och-släng-hunderi beror på att det är så jäkla lätt att skaffa ny hund, det är cyniskt men jag tror inte att folk knyter an till sina hundar utan att det är otroligt många som skaffat hund bara för att den var gullig som valp och sedan upptäcker att det är jobbigt och så är det någon man känner som säger "äh, släpp ut den bara, den är ju så snäll" eller liknande. Det finns så många problem och faror med att göra så så jag blir alldeles matt. Det är en idiotkärring här som har ett par hundar, hennes gamla JRT som gick bort för ett par år sedan brukade tröttna på promenaderna och gå hem, då bad hon folk gå förbi hemma hos henne och släppa in hunden i porten... mig bland annat, då fick hon höra ett och annat. *arg* Vissa borde verkligen inte få ha husdjur alls.