torsdag, juli 23, 2015

Lite träning på Alhem

Eftersom jag jobbat natt och sedan sovit halva dagen och också ska jobba i natt så behövde Chansa lite aktivering i eftermiddag. Dagens aktivitet blev därför hårda spår och lydnadsträning med Moa och Caxa. Jag la ett spår på kyrkogården (självklart inte där det finns gravar!) som var ca 200 m långt. Jag la in lite klurigheter som att krypa under en skylt, kliva över en parkbänk och liggande rulla nerför en slänt (jag tror inte att någon såg mig). När jag rullade nerför slänten tappade jag korvpåsen, så den fick Moa och Caxa gå och hämta, så det blev en extra "svårighet".

Sedan tränade vi lydnad medan spåren låg. Jag tränade lite på att gripa mitt på apporten, lite kryp och lite fritt följ, men mest lekte vi. Jag är verkligen så nöjd och stolt över att jag och Chansa faktiskt kan träna på ett sånt ställe numera. För bara ett år sedan kände jag inte alls att jag kunde lita på att hon stannade hos mig på ett ställe där det händer så mycket runt omkring. Det gjorde säkert också att jag var mer fokuserad på allt som rörde sig, vilket i sin tur gjorde att hon uppmärksammade allt som hände.

Numera minns jag mest bara att det har varit så. Jag litar på henne så mycket att jag kan koppla bort det som händer och det har flera gånger hänt att vi har varit så upptagna av lek eller träning att jag inte förrän i efterhand registrerat att en annan hund passerat eller att en joggare just sprungit förbi bara någon meter bort. Att träna med henne lös tillsammans med andra hundar, även om de springer, leker och kampar, är inte heller ett problem längre.

Någon sa för ett tag sedan att "ja, de brukar ju lugna sig när de blir äldre" och visserligen stämmer väl det, men det är inte det som gjort att jag har lyckats med Chansa. Det som har varit lösningen på problemet har varit hårt arbete och massor med träning.

Lite bilder från kvällens träning:
 Chansa och Caxa.

 Full fart.

 Tok-mallen.

 Chansa gillade verkligen bollen som jag köpte av Emelie på Tåmelägret.

 Bus.

 Kamphund.

 Den här bilden på Caxa gillar jag verkligen :-D

 Moa och Caxa spårar.

 Chansa spårar.
Foto: Moa Holmberg

 Liggmarkerar (liggmarkeringarna var dock långt ifrån bra, så det måste vi nog repetera lite grann).
Foto: Moa Holmberg

 Den här bilden gillar jag väldigt mycket.
Foto: Moa Holmberg

 Chansa kommer och vill kampa med brandslangen.
Foto: Moa Holmberg

Jag och Chansa spårar.
Foto: Moa Holmberg

Inga kommentarer: