söndag, juli 12, 2015

Tåmelägret

Igår kom jag och Chansa hem från Tåmelägret där vi har gått kurs för Lena Kerje. Både jag och Chansa är mycket nöjda med kursen. Vi åkte till Tåme redan på lördag eftermiddag och det var skönt att hinna få upp tältet i lugn och ro.Dessutom fick jag hjälp av Susanne, så det gick väldigt snabbt och enkelt. I år hade jag också investerat i en madrass som man blåser upp genom att sätta den i eluttaget och det var verkligen värt pengarna. Jag har sovit så skönt och knappt frusit alls fast vädret bitvis inte var speciellt bra. Chansa brukar föredra att ligga i sin bur när vi tältar, men med madrassen så valde hon att ligga bredvid mig istället.

Chansa vaktar packningen medan vi väntar på att bli hämtade av Susanne. 

Enligt tradition så var vi ett gäng som grillade i Mias husvagn på lördag kväll. Jennys uppgift var att hålla glöden i grillen vid liv.

Så här vacker var sjön när vi gick hem till tältet efter grillningen. 

Söndag och måndag hade vi bra väder, soligt men inte allt för varmt. Vi körde sök på söndag eftermiddag och på måndag förmiddag och lydnad på Nyvalla på måndag eftermiddag.
Bettan och Kaliber (a.k.a Jalla jalla).

 Terra.
Måndagens sökruta.

 Chansa väntar på sin tur att få köra i den mycket roliga sökrutan.

Kaliber på väg ut till figgen Åsa på stenen.

Pirra.

 
Jag och Chansa tränar fritt följ.

Mera fritt följ.

Jag hjälper in Chansa i position.

Fritt följ med störning.

Chansa gjorde fel och missade både apporten och belöningen.

Terra i full fart.

Terra.

Kaliber.

Hugo fick visa belöningshantering.

Hugo med en leksak.

På måndag kväll var det skyddsuppvisning:
Qvittra.

Qvittra anfaller.

Vodoo.

Beila.

Markus blir jagad av Beila.

Beila hann ikapp honom.

Knas.
Knas hoppar högt.
Malleattack.

På tisdagen regnade det och både jag och Chansa hade gärna legat kvar i tältet. 

Vi började i alla fall dagen med teori inomhus i hopp om att regnet skulle avta. Det gjorde det också, även om det inte slutade helt. Vi hann också med att köra ett uppletande på förmiddagen. Chansa gjorde ett strålande fint uppletande och tuggade inte alls på föremålen. På eftermiddagen körde vi sök i en ruta som var rätt jobbig eftersom det var klippor och ganska mycket uppför på ena sidan. Dessutom var det fruktansvärt mycket mygg just där. Jag och Chansa körde först ett skick med en figge nära och en på djupet, vilket hon fixade rätt bra med lite hjälp. Sedan körde vi några riktningsövningar också. När vi var klara för dagen var jag genomblöt och kall, så det var extremt skönt att duscha och sitta en stund i bastun innan festmiddagen.

Tyvärr upptäckte jag dock när vi kom tillbaka från söket att Chansa haltade på höger bak, så på onsdag eftermiddag när vi åkte in till stan för att köra sök i "djävulsrutan" på Vitberget fick Chansa vila. Istället fick jag köra med Lenas working kelpie Nisse, som är rutinerad och har bl a varit med på SM i sök. Det var annorlunda men kul att köra en annan hund och jag lärde mig en del på det också. 

På torsdag förmiddag haltade Chansa inte längre, men jag valde ändå att inte köra sök med henne på förmiddagen. Istället gjorde vi några övningar för att få bättre lydnad på stigen, vilket hon definitivt behöver. På eftermiddagen körde vi lydnad på 12:an. Jag och Chansa tränade lite platsliggning med störning, vilket inte var något problem alls, och så påbörjade vi framåtsändandet. 

Det regnade en hel del under dagen och efter middagen ville jag väldigt gärna ta av mig mina blöta kläder och sätta mig i bastun, men det kändes inte som att det var någon mening med det när jag ändå skulle ut igen då vi skulle köra inomhussök. Chansa jobbade fantastiskt bra och gav inte upp fast hon fick jobba länge för att hitta den första figgen. 

Chansa kollar om figgen gömt sig i bilen (figgen sitter inne i presenningen som syns i bakgrunden).

Chansa söker.

Till slut hittade hon Emma och fick mjukost.

Chansa sökte igenom garaget...

... och hittade Åsa i en låda.

 Mjukost är gott.


I fredags tränade vi på kluriga legor i en mycket rolig sökruta.

Så här såg sökrutan ut åt ena hållet.

Och så här såg den ut åt andra hållet.

Sökruta med havsutsikt.

Chansa söker... 

... och hittar en figurant i en klippskreva.

 Efter att ha tränat på att hitta fram till figuranten utan att kasta sig nerför stup har Chansa kommit fram och får belöning. 

På fredag eftermiddag tränade vi lydnad på Nyvalla. Jag och Chansa fortsatte med framförgåendet och så tränade vi lite kryp också. Lena tyckte att Chansas kryp var riktigt bra och jag fick ett tips för att minska stressen lite, så förhoppningsvis kommer vi att få till det riktigt bra.

Pirra tränar kryp.

Sötaste kelpien Pirra.

Kaliber.

Kaliber i full fart.

Öka fångar godis.

Emma och Öka tränar framförgående.

Hunden som gör skäl för sitt namn (Truxelis Öka Mera).

Åsa och Griffin tränar framåtsändande.

Griffin får belöning. Igen.

Lite ramboträning hann vi med under kvällspromenaden.
 

 Igår körde vi sök i en mycket rolig ruta med utmanande terräng. Chansa älskade det och tvekade inte det minsta inför terrängen.
Slutet på sökrutan.

Nisse kikar över kanten.
Bergsgeten Terra tyckte också att det här var en rolig ruta.

Pirra på väg ut att söka.

Chansa är redo att kasta sig ut i sökrutan.

Tåmelägret är slut för den här gången. 

Chansa och jag har haft en rolig lärorik vecka tillsammans med gamla och nya bekantskaper och nu ska vi bara vila upp oss lite innan vi fortsätter med det vi behöver träna på så är vi nog klara att tävla sök i höst.

Inga kommentarer: