måndag, juli 20, 2015

Spår och miljöträning

Igår blev det nästan en heldag med hundträning. Mitt på dagen åkte vi ut till Drängsmark för att spåra med Josefine, Jimmie och Roger. Jag la ett spår till Dex och ett till Jaga och Roger la ett spår till Chansa. Chansas spår gick på samma ställe som på tävlingen i juni, som vi bröt för att mest åt renskit och pysslade med annat. Spåret igår var lite kortare, gissningsvis ca 700 m, och gick förstås inte precis likadant som på tävlingen, men Chansa spårade i alla fall mycket bra. Vi missade ett föremål, men jag är i alla fall jättenöjd med hennes arbete. Medan vi väntade på att spåren låg fikade vi Jimmies hembakade kakor, som var mycket goda.

Chansa kan konsten att koppla av medan hon väntar på att få spåra. 


 Jaga tycker att det är hennes tur att få komma ut och använda nosen.

Dex har hittat leksaken i slutet av spåret.

 Efter spårträningen åkte jag och Jimmie till hans jobb på sågen i Kroksjön och miljötränade lite. Jag och Chansa var ju där när vi gick Rambokursen och det var ett kul ställe. Den här gången hade vi också möjlighet att komma in på ställen som vi inte var på förra gången. Det var dock inte något som var utmanande för Chansa, som bara travade på och ville framåt. Hon har verkligen inga miljörädslor, den hunden.
 Chansa miljötränar. 

Hon klättrade högt upp på en hög med brädor.

 Jimmie och Jaga.

 Jaga är en ovanligt söt liten schäferflicka. 

 Jaga.

 Jaga med sin pinne.

Liten.

När jag kom hem blev det lite bråttom eftersom jag hade bjudit hem syrran på middag. Adam och Kim har varit här hela helgen, så de fick bestämma vad vi skulle äta samt åka och handla medan jag var och tränade hund. Det blev grillat med pommes, sallad och vitlöksbröd. Min lilla grillhink fungerade utmärkt trots att den stått ute hela vintern. Sedan satt vi ute och spelade spel tills det blev för kallt, då vi gick in och spelade lite till. Det var tydligen min dag när det gällde spel, för jag vann i allt vi spelade (i Alias vann jag dock tillsammans med Fia). 

Spel med Kim, Adam och Fia.

Inga kommentarer: