onsdag, oktober 31, 2007

Leeds

Resan till Leeds har gatt bra (med bara ett nagra sma problem) och jag har installerat mig pa mitt rum pa universitetet och lart mig hitta lite grann. Resan borjade med en viss osakerhet om det skulle ga nagra plan till Arland, eftersom de ju stallt in alla Dash-plan p g a alla olyckor med dessa. Men planet gick enligt planerna fran Skelleftea. Pa Arlanda hade vi en lite langre vantan sa vi passade pa att ata lunch. Vi valde en restaurang pa Sky City, som visade sig ha fantastiskt god mat.

Sedan blev det ett besok pa en bar innan vi skulle flyga vidare till Kopenhamn. Det planet var dock forsenat 45 minuter. Vantetiden fordrev jag med att spela UNO med Malin A, Tomas och Jessica. Jag vann flest ganger, trots att vi spelade med helt andra regler an vad jag ar van vid. Pa grund av forseningen fick vi skynda oss tvars genom hela Kastrup for att hinna med planet till Manchester. Det var lite synd att vi inte hade den langre vantetiden dar, for dar fanns det mycket, mycket fler affarer att ga i an pa Arlanda.

Pa grund av min forkylning sprangde en hel del i oronen och bihalorna och slog lock for oronen under flygningarna, speciellt pa de tva sista flygresorna da jag antar att de flog lite hogre. Landningarna var absolut varst; nar vi borjade ga ner mot Manchester horde jag knappt nagonting p g a lock for oronen.

Dittills tyckte jag dock att resa gatt utan storre problem, men nar jag skulle hamta ut mitt bagage i Manchester kom aldrig min vaska. Dock fanns det en precis likadan vaska som akte med runt, runt pa bandet, sa jag antog att det var nagon som hade tagit fel vaska. Jag gick till Global Baggage Solutions och fick hjalp av en kille som lyckades ta reda pa att agaren till den likadana vaskan hette Eriksson och han skulle kontakta denna person och be denna komma tillbaka med min vaska och sa skulle den skickas till mig i Leeds. Lite omstandligt, men jag var nojd bara jag fick tillbaka min vaska.

Nar vi (jag och min klasskompis Anette) sent omsider kom till de andra som mott upp med den som skulle ta oss med buss till Leeds, fragade jag om det var nagon av dem som hette Eriksson (eftersom vi ar tva grupper lararstuderande i Umea kanner jag inte alla som skulle till Leeds) och det visade sig att en kille hette Eriksson och hade tagit min vaska, vilket han dock inte hade upptackt. Men vi fick i alla fall bada tillbaka vara vaskor och problemet var ju ratt latt att losa.

Efter ca en och en halv timmes bussresa kom vi fram till Trinity And All Saints College i Leeds, eller snarare i fororten Horsforth, fick vara rum och sedan en sen middag pa studentkarens pub innan det var dags att sova. Jag sov inte sarskilt bra, for det var en hel del fulla ungdomar som levde om utanfor under natten.

Vi studenter fran Umea har en hel byggnad for oss sjalva och aven om standarden inte alls ar lika hog som vi ar vana vid, speciellt nar det galler toaletter och badrum, sa har jag inga direkta klagomal. Fast toaletten ar vansinnigt liten. Tur i alla fall att det inte ar ett vanligt las, utan bara en hasp for annars skulle jag aldrig vaga lasa dorren p g a cellskrack.

Igar gjorde vi en rundvandring pa universitetet och inne i Leeds, sa nu hittar jag i alla fall pa universitetet, i naromradet och till tagstationen m m. Maten i skolans matsal ar helt okej, fast jag ar redan lite less pa pommes frites. Men det finns flera olika sorters mat att valja pa, som flera ratter varm mat, sallader och mackor (ungefar som pa Subway, sa man far valja sjalv vilket brod och vad man vill ha pa). Sa jag kommer knappast att svalta under tiden jag ar har.

Igar kvall lanade jag, Anette och Rosa en film pa bibliotektet, The Maltese Falcon (Riddarfalken fran Malta) som vi sag pa min iBook medan vi drack ett par glas vin och at lite kex och vindruvor. Idag har vi haft lektioner pa formiddagen, men just nu har jag lunch. Eftersom vi har lunch mellan 12-14 passar jag pa att sitta lite vid datorn i biblioteket. Jag skulle garna vilja lagga ut lite bilder i bloggen ocksa, men jg vet inte riktigt hur jag ska gora det, sa det kanske kommer lite bilder senare om jag lyckas rakna ut det.



Sa har sag mitt rum ut nar jag kom (det tog inte sarskilt lang tid innan det sag lite mindre valstadat ut)



Det ar lite varmare har an hemma sa vissa blommor blommar fortfarande.
Biblioteket pa Trinity and All Saints College.
Detta ar huset tvars over campus fran vart hus, men det ser ut ganska precis som det vi bor i.

1 kommentar:

Anonym sa...

iBook? Vad star det under skarmen?