söndag, oktober 14, 2007

Tillbaka från Kreta

Jaha, nu är jag tillbaka från en veckas semester på Kreta. Ja, egentligen kom jag ju hem på torsdag kväll (lite deprimerande att komma hem till -2 grader när det var +20 när man steg upp), men i fredags hade jag en massa ärenden samt pluggande att göra. Jag lämnade medvetet allt skolarbete hemma (utom att läsa The Adventures of Huckleberry Finn, men det räknas knappt som skolarbete) så nu har jag lite att jobba ikapp. I helgen har jag dessutom jobbat, men nu har jag lite tid över att uppdatera bloggen.

Jag var väldigt stressad innan jag åkte; på onsdagkvällen hade jag inte ens börjat packa och jag hade en del skolarbete att slutföra innan jag åkte. Dessutom var jag tvungen att gå upp på klubben på onsdagsträningen för att hjälpa Marta att lägga upp elitlydnadsprogrammet inför tävlingen. Så inte förrän vid tiotiden kom jag igång med att packa, men det gick ändå rätt snabbt.

Vi skulle flyga från Umeå vid sextiden, vilket gjorde att jag hann gå i skolan den dagen. Bra, eftersom jag då slapp göra en massa extrauppgifter. Flygresan gick bra och otroligt nog så var maten på planet väldigt god, kryddbiffar med potatisgratäng. Vi landade i Chania halv tolv lokal tid och sedan blev det ca en och en halv timmes bussfärd till Rethymnon. Och trots att det var mitt i natten var det 19 grader varmt när vi kom fram till hotellet. Skönt!

På fredag, lördag och söndag solade och badade vi på dagarna och gick ut och käkade i gamla stan på kvällarna. På måndagen hyrde vi en minibuss och åkte till Elafonisi, en lagun på sydvästra sidan av Kreta. Vattnet var alldeles turkosblått och sandstranden mjuk och fin. Helt underbart! Vägen dit och hem var dock inte fullt lika underbar- smala, vindlande bergsvägar utan räcken. Fast utsikten var fantastisk på många ställen.

På tisdagen blev jag lite trött på att sola och bada, så jag vandrade omkring i stan i stället. Och på eftermiddagen gick jag och Jonas en promenad upp på berget ovanför hotellet. På kvällen blev det festmiddag på hotellet eftersom Jonas pappa fyllde år. På onsdagen blev det ännu lite mera sol och bad och dessutom blev det en shoppingrunda på kvällen. Dock var de flesta affärerna stängda, så jag handlade inget.

Hotellet vi bodde på, Ibiscos Garden, var toppenfint och maten där var bland det godaste jag åt under veckan. Det godaste jag åt var dock på fiskrestaurangen i hamnen; räkorna med lök, vitlök och röd paprika kokade i ouzo var helt fantastiskt goda, likaså vinet vi drack till. I övrigt tyckte jag dock inte att maten var särskilt märkvärdig- god, men inte speciellt utmärkande. Dessutom saknade jag grönsaker till maten, för oftast fick man inga grönsaker alls eller bara någon ynka tomat- eller gurkskiva. Vädret var perfekt hela veckan, soligt och ca 25 grader varmt. Stranden kunde dock gärna ha varit lite mindre stenig precis där man gick ner i vatttnet, men det hindrade i alla fall inte mig från att bada ändå.

På torsdagen var det dags att åka hem igen, men jag hade gärna stannat en vecka till. Fast Myrrha saknade jag förstås lite grann. Hon var hos Stina och hade det säkert jättebra. Enligt uppgift hade hon varit rätt tjurig och envis, men hade också lekt lite grann med Hekla.

(Eftersom jag inte har någon kamera så har jag inga bilder från resan att visa, men det kanske kommer lite bilder senare.)