onsdag, oktober 31, 2007

Haworth

Nar vi slutade skolan igar gick nagra av oss ner pa byn har i Horsforth. Det ar inget stort stalle och det finns inte sarskilt gott om affarer, men det ar anda ett valdigt trevligt stalle. Jag och Anette handlade lite och sedan gick vi pa ett stalle som heter Sandbar, en ganska modern pub som var mycket trevlig. De serverade dock inte mat, sa vi gick tvars over gatan till ett stalle som heter The Severed Head. Namnet kanske inte later sa trevligt, men maten dar var fantastiskt god. Och det var inte alltfor dyrt heller; vi at en trerattersmiddag som gick pa ca 180 svenska kr. Jag at en liten tallrik pasta med fisk (haddock- jag kommer inte ihag vad det heter pa svenska) till forratt och sedan abborre med sauterad ingefara och hoi sin-sas med kokt potatis och varma gronsaker. Till efterratt at jag glass med varm chokladsas. Behovar jag saga att jag var proppmatt efterat?

Vi hade planerat att mota upp med vara klasskompisar efterat, men mobiltackningen har ar bedrovlig sa vi kunde inte ringa dem. Dock gick vi av en slump forbi en pub och sag dem darinne, sa vi lyckades hitta varandra.

En stor del av gruppen pa puben Sixty-Too. Stina gillar shots.


Nagra av oss gick dock direkt vidare till Sandbar, dar jag och Anette varit tidigare, for de hade Quiz Night (det verkar vara valdigt populart har. Vi var forstas inte sarskilt duktiga (fick ihop ca 18 poang av 40), men det ar inte sa enkelt nar man inte kanner till nagot om rugby- eller cricketspelare eller walesiska boxare.

Dessutom bestod en del av fragesporten av s k dingbats, en slags rebusar, och vi forstod helt enkelt inte tanken bakom dessa. Men vi fragade dem som vann om forklaringar, sa nu har vi forstatt lite mer hur man ska tanka. Vi planerar att gora ett nytt forsok nasta onsdag.

Idag har vi varit pa en bussresa till Haworth och systrarna Brontes hem. Det var ratt intressant, speciellt om man har last t ex Wuthering Heights och Jane Eyre. Landskapet har ar valdigt vackert och manga hus ar ocksa valdigt vackra. Jag har fotat en hel del, men det har varit ganska mulet sa en del av bilderna blev inte sa bra.

Utsikt over en del av byn Haworth.

Ett exempel pa det karga landskapet upp mot heden, dar Wuthering Heights utspelar sig. Vadrat var kallt och blasigt, precis som det var i romanen- mycket passande.
Systrarna Brontes barndomshem, numera ett museum (knappt vart att besoka).
Utsikt mot kyrkan och kyrkogarden fran deras tradgard.
Kyrkogarden.


Hastar som gick i en hage alldeles intill museet.
Vy fran huvudgatan i Haworth.

Predikstolen i kyrkan i Haworth.
En ganska skrammande altartavla forestallande Jesus och larjungarna.
En annan av kyrkans prydnader.
En ganska smaklos Halloweenprydnad av plast i kyrkan.

I eftermiddag har jag och Rosa gatt en promenad i den lilla skogen som ligger bredvid universitetet. Det var valdigt vackert dar. Vi hamnade ocksa mitt i en stor hasthage och i var lite tveksamma om vi verkligen fick ga dar. Men vi hittade en bjornbarsbuske som vi at ifran och jag fotade hastarna som gick i hagen. Det kom ocksa en karl som var ute och promenerade med sin border collie mitt ute i hasthagen, sa vi antog att det var okej att ga dar. Inte riktigt som hemma...

En vaxt som ingen av oss visste vad det var, men taggiga ar den i alla fall fick jag veta nar jag gick narmare for att fota.
Utsikt over hasthagen vi kom in i.

Rosa plockar bjornbar.
Ett par av hastarna i hagen.

Nagon sorts orkide, tror jag.
Vagen mitt emot infarten till Trinity and All Saints College.
Idag har jag ocksa traffat lite hundar, vilket jag har langtat lite efter. I Haworth sag jag tva aussies, en rod trefargad och en fantastiskt vacker red merle med bla ogon. Och skogen (+hasthagen) dar vi promenerade verkar vara en populart promenadstalle bland hundagare. I skogen och hasthagen hade alla sina hundar losa och ingen verkar bry sig om att hunden gar fram till nagon. Inte riktigt som hemma, dar man till och med kan bli utskalld om en kopplad hund tittar pa nagon (vilket har hant mig)...

I kvall blir det filmkvall. Biblioteket har ett ganska stort urval av filmer, dock allra mest pa VHS vilket vi ju inte kan se, men aven en del DVD-filmer. Tyvarr finns det inget TV-rum/sallskapsrum i vart hus (vilket vi tycker ar lite konstigt) for det skulle ju vara kul om man kunde se pa film tillsammans allihop. Fast vi har pratat lite om att aka in till Leeeds och ga pa bio allihop i helgen, sa vi far se om det blir av.

Inga kommentarer: