fredag, december 25, 2009

Julen

Midvinternattens köld är hård

På julaftonsmorgonen steg jag upp tidigt, tack vare min lilla valp. Det gav mig lite tid att fixa lite med mammas julklapp (lägga över bilder på ett USB-minne till den digitala fotoram vi köpt till henne). Jag och Adam hann också göra ischoklad. Hugo och Frasse fick öppna varsin julklapp på morgonen, men det var ingen som sa till Frasse att han bara fick öppna ett paket, så han fortsatte med att öppna ett av mina också.

På förmiddagen städade vi lite grann innan mamma och Ove kom. Det är dock inte lätt att torka golvet när man har ett litet mallemonster runt fötterna...
Lilla mallemonstret

Hon blev därför förvisad till kaninburen igen. Chansa sov i buren hela nätterna och var så tyst och snäll. På dagarna gnällde hon lite grann när hon var tvungen att sitta i buren, men hon accepterade det i alla fall.
Chansa i kaninburen

När mamma och Ove kom blev hon lite rädd för Ecco, för han var lite påflugen och morrade åt henne. Men hon hämtade sig snabbt och försökte leka med honom istället. När Ecco kom började Lyle också bete sig annorlunda. Han accepterar Chansa, men han tycker att hon är lite jobbig och vill helst inte vara i närheten av henne. Men när Ecco kom la sig Lyle bredvid henne så att de låg tätt intill varandra och han brydde sig inte om att hon borrade in nosen i hans päls. Så lite känsla för att hon tillhör flocken har han nog i alla fall.

När tomten kom fick Lyle och Ecco vara instängda i Hugos rum, men Chansa skulle bara ha fört ett jäkla liv om jag stängt in henne så henne höll jag i knät under julklappsutdelningen. Jag fick många fina julklappar, t ex pengar till en platt-TV, en soda streamer, och en snygg tvättkorg m m. Hundarna fick förstås också varsin julklapp av mig. Lyle fick en påse med hundkex och Chansa fick ett tuggben.
Chansa öppnar sin julklapp

Igår kväll fick Lyle följa med mamma och Ove till Lappvattnet. Jag och Chansa har haft det lugnt hela dagen. Vi sov ett par timmar mitt på dagen, eftersom jag ska jobba i natt. Annars har jag mest bara legat i soffan och tittat på TV. Och så har vi lekt/tränat lite. Vi håller på att träna på att hon ska komma tillbaka med bollar och andra leksaker när jag kastar dem och hon är riktigt duktig på det. Och så har vi förstås sprungit in och ut för att hon ska få kissa, så idag har hon bara kissat inne en enda gång (på badrumsmattan).

Just nu är hon med mig på jobbet och sover så sött på sin filt. Men det var inte lätt att ta sig hit. Hon kan ju inte gå hela vägen hit och jag insåg att jag inte skulle orka bära henne hela vägen, speciellt inte om jag också skulle ha en ryggsäck med datorn m m med mig. Så jag gick in till stan för att hämta cykeln som stod kvar på Frösunda och sedan bäddade jag in den frusna lilla valpen i en filt och stoppade ner henne i cykelkorgen. Först ledde jag cykeln, men hon var så lugn och somnade till och med, så det gick bra att cykla också. Hon grymtade dock irriterat när det skumpade för mycket, men annars var hon nöjd.

1 kommentar:

Anonym sa...

Alltid roligt att följa din blogg och läsa om hundträning och titta på foton. Nu blir det ännu mera fart! Grattis till nytillskottet.
/Agneta, AoH-medlem