söndag, juli 17, 2011

Tåmelägret

Nu har vi kommit hem från en mycket rolig och givande vecka i Tåme där jag och Chansa har gått sökkurs med Curt Blixt. Det har varit hundträning från morgon till kväll och på kvällarna har jag umgåtts med nya och gamla vänner i puben medan Chansa har vilat upp sig i tältet.

Vädret har varit i stort sett bra, så det har inte varit några problem med att tälta. På tisdagen var det dock åska och regn och jag blev genomblöt både i sökskogen (eftersom jag oturligt nog glömt regnkläderna i tältet) och när vi gick till fördrinken i puben samt till festmiddagen. Några nätter har det varit lite kallt i tältet och det blev lite blött i ena hörnet efter de värsta regnskurarna, men inga saker blev blöta.

Träningen har gått både bra och dåligt, men annat kan man väl inte vänta. Chansa har i alla fall mognat betydligt sedan förra årets Tåmeläger. Då varvade jag ju mellan att träna henne och Lyle, men trots det blev hon övertrött och ganska jobbig de sista två dagarna. I år blev hon inte alls speciellt trött, trots att vi körde sök hela veckan. Hon orkade t o m köra lite lydnad på torsdag kväll.

I söket har vi lagt ner en hel del tid på att få lite ordning och reda på stigen, eftersom Curt (och även jag) trodde att hon skulle få bättre fokus då. Det visade sig också att hon använde synen väldigt mycket, trots att jag varit noga med att inte använda synretningar på henne. Vi har ju dock inte tränat med dolda figuranter, så hon har säkert lyckats med att springa ut och använda synen flera gånger.

För att lära henne att verkligen koppla på nosen började vi använda kamouflagenäten och första gången stod hon till och med på figgen innan hon upptäckte att det var en människa under nätet.

Vi har också tränat mycket på raka skick och sista passet gjorde hon två i stort sett perfekta skick, så hon har nog börjat lära sig. Vi har också tränat på att markera med lösrulle, men där har hon inga problem. Hon letar målmedvetet efter rullen och påvisen är perfekta. Hon släpar mig ut i skogen (jag går på påvisen eftersom jag inte har lust att bryta benen av mig) och hittar alltid tillbaka till figgen.

Hon är också lätt att belöna ute hos figgen eftersom hon uppskattar mjukost på tub lika mycket som lek med mallebollar eller kongar. Hon leker väldigt bra med figuranterna och det är jag ganska stolt över, eftersom jag lagt ner mycket tid och energi på att lära henne leka fint.

När vi var lediga på förmiddagen efter festen gick jag en promenad med henne och sedan fick hon bada lite och någon gång under den tiden lyckades hon skära bort en liten bit av trampdynan. Som tur var hade Jenny H en ordentlig förbandslåda (jag hade helt glömt ta med sådana saker) så vi kunde lägga ett bandage.

Jag har dock ändå kört sök som vanligt och hon var inte speciellt brydd över att ha socka på sig (d v s i söket; på nätterna och när hon varit ensam i tältet har hon roat sig med att slita loss bandaget). Skadan läkte dock snabbt och sista passet på lördag förmiddag slapp hon bandage

Kameran hade jag förstås med mig och här är ett litet urval av de drygt 300 bilder jag tagit:
Anna och Pep

Pep har bråttom ut på påviset.

Pep gör grimaser åt mig.

Kelpien Billy var som Nalle Puh på speed.

Curt viftar till pop-upfiggen.

Anders och Billy kommer in till stigen med figuranten.

Jenny skickar ut Hades i sökrutan.

Lilla gossen Hades.

Lisa och Elton

Curt och Freddie visade hur sök ska gå till (och ibland hur det inte ska gå till :-))

Anna förklarar för figgarna vad hon vill att de ska göra.

Dessa kamouflagenät är helt fantastiska- man syns inte i skogen, men man ser hur bra som helst genom dem.

Vissa valde att använda kamouflagenäten även under fikapausen.

Veckans roligaste sökruta. Hörnet på rutan var högst uppe på kullen, där figuranten kan skymtas. I denna ruta fanns också andra klurigheter, som klippor och stenblock, en väg och en stor grusplan.

Chansa har hittat en figge uppe på kullen.

Jag och Chansa.

Utsikten från gömslet uppe på kullen var fantastisk.

På söndagskvällen var det varmt och skönt, så jag och Chansa tog ett dopp i havet.

Chansa älskar verkligen att bada (synd att hon hade stänkt vatten på kameran så att bilden inte blev helt skarp).

Pernilla och Viper och Susanne och Jackpot utanför Susannes nya fina tält.

Susanne och en väldigt trött Jackpot.

Mia och Frida i förtältet där vi tog ett glas vin innan puben.

Efter festmiddagen blev det karaoke i pubtältet. Här sjunge Carina och Angelica Jag vill ha en egen måne.

Lena sjöng också karaoke.

En cider och en hamburgare att grilla själv är Tåme för mig.

Världens snyggaste malle.

För att vara världens snyggaste malle är hon ibland ganska ful.

Jenny och lille Mille.

En av spårgrupperna anordnade en tävling för sina instruktörer. Här gör Åsa momentet kryp med Nils-Rune (och tävlingsledaren Anna har svårt att hålla sig för skratt, för att inte säga att hon misslyckades totalt :-D).

Havet (som tog en av mina mallebollar)

Intressant träd vid en av våra sökrutor.

Solnedgång över sjön tisdag natt.

Solnedgång över sjön onsdag natt.

Solnedgång över sjön fredag natt.

2 kommentarer:

Jenny sa...

Ni verkar ha haft en underbar vecka och kul att du känner att ni gör framsteg också. Dessutom, att umgås med andra hundmänniskor man inte träffat förut är ofta himla givande.
Skönt också att Chansas tass läkte fort hälsar Uzie, som vet precis hur illa det kan vara med bandage på tassen. Om man inte passar sig kan man bli av med en tå. ;-)

Lotta sa...

Vart hittar man dessa kamouflagenät du visar på en av bilderna? Maila gärna på exofficios@hotmail.com
Med vänlig hälsning / Lotta