tisdag, september 06, 2011

Dammsugning

Igår gick jag en promenad längs älven med Chansa innan jag skulle till jobbet på eftermiddagen. Hon fick bada lite, kanske sista doppet för i år. Jag märkte att hon var lite dålig i magen när vi var ute och när jag kom hem från jobbet på kvällen så hade hon spytt upp all sin mat och även bajsat (mer eller mindre flytande) inne i köket. Så det var bara att först gå ut med henne och sedan sätta igång att skura. Inte riktigt så kul när man kommer hem klockan tio på kvällen.

Hon var ganska slö hela kvällen och klockan fyra i natt var jag tvungen att gå ut med henne. Chansa har i stort sett aldrig behövt gå ut på natten och visste nog därför inte riktigt vad hon skulle göra, så jag vaknade av att hon vandrade fram och tillbaka och flåsade. Hade jag inte vaknat så hade hon nog gjort inne igen, så ibland är det bra att vara så lättväckt som jag är. 

Idag jobbade jag bara på morgonen och även om hon fortfarande var dålig i magen gick det bra medan jag jobbade. Jag och Susanne hade planerat att fara ut och spåra på eftermiddagen och jag bestämde mig för att fara trots att hon inte mådde riktigt bra (det märks dock inte så mycket, när hon är "slö" så innebär det att hon har en aktivitetsnivå som en "normal" hund). 

Jag la först ett spår till Jackpot och sedan ett till Chansa. Jag la ett "pyramidspår", med 6 vinklar och 6 föremål (3 pinnar, 1 bit brandslang och 2 små bitar från en trasig tennisboll). Det är ju vinklarna som brukar vara problemet för henne, men idag spårade hon riktigt bra i vinklarna. Det hon varit en stjärna på är att plocka föremål, men idag spårade hon över de två första, plockade tredje föremålet (brandslangsbiten). Strax därefter gick spåret tydligen över en älglega. Det syntes tydligt att något djur legat där (fast jag såg det inte när jag la spåret) och hon började nosa där istället. Eftersom jag inte riktigt visste var spåret gick sa jag till henne att spåra och då letade hon upp spåret och fortsatte. Men vi missade två föremål till (tror dock att hon försökte hitta den lilla biten av en tennisboll, för hon nosade väldigt intensivt på ett ställe, men när hon inte hittade den fortsatte hon att spåra. Sista vinkeln tog hon dock hur fint som helst och hittade slutpinnen. 

Jag är nöjd över hennes spårarbete (även om jag tycker att det går lite för fort) och är glad att hon hittade spåret igen efter att ha nosat i älglegan. Hon har motivation och koncentration att fortsätta spåra, även om hon blir distraherad av något annat. Susanne gick med i spåret och det var första gången som någon följt oss när vi spårar, men det bekom henne inte alls. Fast nu är jag lite orolig över att hon inte plockade föremålen, så vi måste nog spåra någon fler gång innan tävlingen. 

Idag har jag städat, vilket var välbehövligt nu när Chansa fäller så mycket. När jag låg på golvet för att komma åt att dammsuga under sängen kom Chansa och ville gosa lite och då kom jag ihåg att Lollo, min första blandras, älskade att bli dammsugen. De hundar jag haft sedan dess har varit mer eller mindre rädda för dammsugaren så det har inte kommit på fråga att dammsuga dem, men eftersom Chansa inte är rädd så bestämde jag mig för att testa. 

Jag sänkte nivån till minimi på dammsugaren och började dammsuga henne. Hon stod kvar och accepterade att bli dammsugen, men hon verkade inte njuta av det på samma sätt som Lollo gjorde. Eftersom jag inte tyckte att det försvann tillräckligt mycket päls med så lite sug ökade jag styrkan och ju hårdare sug, desto mer tyckte hon om att bli dammsugen.

  
 Hon kan nog lära sig att njuta av att bli dammsugen.

 
I början var hon lite undrande, men visade ingen vilja att gå därifrån (jag fick skicka bort henne när skulle fortsätta dammsuga golvet, vilket var väldigt behövligt).

2 kommentarer:

Jenny sa...

Uzie gör likadant om/när hon är dålig i magen och behöver gå ut på natten - hon går dock ut i vardagsrummet om jag inte vaknar tillräckligt fort när hon reser på sig och då vaknar jag garanterat. Jag är också lättväckt och klor på parkett är ingenting man ska höra på natten eftersom hon normalt sett aldrig lämnar rummet när vi sover.

Hoppas Chansa kryat på sig, hund som är kass i magen är sådär kul. Speciellt det du skrev om skurandet, det händer alltid när man är helt slut. Kram på er. :-)

Anonym sa...

Canicur är bra att ha hemma