söndag, september 18, 2011

Skogens Dag

Idag har vädret varit strålande och eftersom jag skulle vara på klubben för att sälja fika och varma mackor på Skogens Dag mitt på dagen  blev det en promenad dit. Eftersom det var lite jobbigt att promenera upp till klubben med tre hundar förra söndagen så valde jag därför att bara ta Chansa och Jackpot. Jag gick en kortare promenad med Nikkie på morgonen så att hon också skulle få röra på sig lite.

Jag hade väntat mig att det skulle vara jobbigt att promenera med Chansa och Jackpot. Jag trodde att de skulle vilja leka hela tiden, men efter några försök att leka just när vi kommit ut så gick de riktigt fint båda två. Jag gick genom skogen, så när jag kom dit släppte jag dem. Då ville dock inte Jackpot leka, för han var helt slut av promenaden. Han har nog inte lika bra kondition som Chansa; för henne var en 45 minuters promenad bara en lagom uppvärmning.

Efter Skogens Dag gjorde jag och Eva några markeringsövningar med Chansa och Vilja. Chansa var jätteduktig. Hon har slarvat lite med att hålla i lösrullen på vägen in till mig, men idag funkade det bra. För Vilja var det första markeringsövningen och det gick också riktigt bra.

Sedan promenerade vi hem igen. Hundarna fick vara lösa första biten och sedan släppte jag dem igen i parken vid Erikslid. De lekte lite grann, men sedan var Jackpot helt slut igen och gick resten av vägen hem med nosen i mitt knäveck. 


 Chansa busar med Firon.

 Full fart.

 Kom igen, nu leker vi!

 Bus.

 Mera bus.

 Chansa och Jackpot väntar på godis för att de kom när jag ropade.

 Poserar på en sten.

 Bus i parken på Erikslid.

 Snygga Jackpot i höstsolen.

Leken är slut för den här gången.

Nikkie tigger.

Chansa och Jackpot verkade nöjda med dagens aktiviteter, för det har inte blivit så mycket aktivering de senaste dagarna. I onsdags var jag och Chansa på onsdagsträningen. Jag skulle döma på lydnadscupens sista deltävling, men innan dess hann jag lägga Chansa på den gemensamma platsliggningen. Hon är ju inte van vid att ligga bredvid så många hundar, varav en del helt okända, så jag stod bara i kopplets längd. Hon låg helt lugnt hela tiden, så jag kände mig väldigt nöjd. 

I fredags jobbade jag natt och eftersom jag inte kunde ta tre hundar med mig dit så fick Nikkie och Jackpot vara hemma hos sig och bli rastade av Pontus, medan Chansa fick följa med mig. Nu märks det att hon börjar bli van att vara med på jobbet. Hon sover mest hela tiden och reser sig inte och springer efter varenda gång någon rör på sig. Fast hon tigger hejdlöst av Kennedy för lönar sig, det vet hon. 

Eftersom jag jobbade fredag natt sov jag bort i stort sett hela lördagen och det kändes ju väldigt synd när det var så fint väder. När jag vaknade på eftermiddagen tänkte jag gå en promenad med hundarna, men efter lite övervägande så blev det ändå så att jag stannade inne och städade. Det låg drivor med lapphundshår på golvet (trots att jag dammsög för bara ett par dagar sedan) så det behövdes verkligen.

1 kommentar:

Jenny sa...

Men vilken underbart symmetrisk näsa! <3
Fina bilder, härligt när hundarna trivs ihop. Kram på er!