lördag, september 08, 2012

Liten uppdatering av vad vi gjort senaste veckan

Nu var det ett tag sedan jag skrev i bloggen och det beror enbart på att jag varit lat och inte på att vi inte gjort något, för det har vi. I tisdags var det fint väder, så jag och Chansa passade på att gå en promenad i skogen. Jag la också ett spår åt henne. Träningen på liggmarkeringar har gått riktigt bra, men ett stort problem återstår, nämligen att hon helt glömmer bort det där med liggmarkering när hon spårar och hittar pinnar i skogen (och det är ju liksom det hon ska göra).

Så i ett försök att få henne att förstå la jag ett kort spår, ca 100 m, med 8 pinnar och en boll i slutet. Och när vi sedan gick det belönade jag inte att hon apporterade pinnarna till mig, utan tog bara tyst emot dem och fortsatte spåra. Hon plockade upp de sex första, missade den sjunde för att hon gick på fel sida om ett träd och liggmarkerade den åttonde och självklart fick hon en rejäl belöning för det.

Under den timme som spåret låg promenerade vi i skogen och jag hade kameran med mig. Bland annat fotade jag en hel del rönnbär, men det blev förstås också en del bilder på Chansa. 

Rönnbär.

 Tja, vad ska man säga?

 Poserar.

 Snygga Chansa.

Söta Chansa.

På kvällen hade jag appellkurs, men jag och Chansa cyklade upp lite tidigare för att hjälpa Eva att prova på hårda spår. Chansa fick och två hårda spår på klubbens parkering och dessutom la jag ett spår längs vägen, svängde in på elljusspåret och sedan genom skogen och kom ut bakom klubbstugan. Hon spårade helt suveränt bra, men liggmarkerade bara det första föremålet (som låg på vägen, där hon är van vid att liggmarkera).

Jag och Eva hann också med att träna lite lydnad innan kursen och Eva filmade också mig och Chansa lite. Det var verkligen inte ett av våra bästa träningspass. Hon gick inte speciellt bra i fria följet och var även lite störd av Eva när vi gick nära henne. Läggandet var inte alls bra och hon lyckades inte ens med sitt paradmoment hoppet. Första gången slog hon i både på uthoppet och återhoppet. Andra gången var hoppet snyggt, men hon ljudade lite i ingången. Men speciellt filmen på fria följet visar på en del av våra brister, så nu har vi en del att jobba på (dock kanske vi inte ska gå in och peta i allt för mycket detaljer nu just innan tävling. 

Här är filmen:

I onsdags var det onsdagsträning som vanligt och jag la Chansa både på platsliggning med skott och utan skott. Båda gångerna höll jag henne dock i kopplet. På platsliggningen med skott låg hon så att såg skytten. De andra låg så och eftersom hon inte legat så många gånger med skott tänkte jag att det kunde vara bra med synlig skytt, men det visade sig att hon istället låg och laddade, vilket gjorde att hon började gnälla. När jag istället vände på henne så att hon hade ryggen mot skytten gick det dock hur bra som helst. Vid platsliggningen utan skott hade de börjat köra agility på planen mitt emot och jag vågade därför inte lita på henne tillräckligt för att släppa kopplet, men hon låg lugnt hela tiden. 

Vi var också några som ville köra budföring och under tiden vi väntade på vår tur fick hon ligga plats (i koppel, för säkerhets skull) medan först Bessie och sedan Udo sprang i full fart snett bakom henne. Jag var mycket stolt över att hon inte gjorde minsta försök till att rusa iväg efter dem! Budföringen gjorde hon bra, i alla fall tills jag skickade tillbaka henne till mottagaren. Då tyckte hon att någon av alla de andra hundarna verkade ha roligare, så hon drog iväg men det gick att stoppa henne innan hon hann fram till någon.

Igår åkte vi ut i skogen och spårade med Anna och Indra. Anna fick lägga ett ca 200 m långt spår med 10 pinnar + kampleksak i slutet och tanken var att jag skulle ignorera henne när hon plockade upp pinnarna och belöna ordentligt när hon liggmarkerade. De första pinnarna plockade hon upp (utom en som hon gick över) och när hon till slut plockade upp en och sedan la sig nästan direkt belönade jag med en bit köttbulle. Nästa gång hon hittade en pinne la hon sig jättefint och fick ordentlig belöning med kamp. Anna hade också råkat tappa en snitsel bara en liten bit bort och den liggmarkerade hon också! Jag började tro att hon hade fattat, men nästa pinne plockade hon upp. Suck! 

Hon började också strula med spåret eftersom det var fyra personer som gått där (vi såg dem när de kom ut ur skogen innan vi började spåra) och så fick hon fnatt över en pytteliten fågelfjäder och det gjorde också att hon blev okoncentrerad och hade svårt att börja om att spåra. Men hon kom i alla fall till slutet på spåret. 

 Indra spårar?

 Indra spårar.

 Var det inte mer än så här?

 Lilla Indra.

 Indra gör sig nog bäst i profil på bild :-)

 Chansa spårar.

 Chansa liggmarkerar!

Får belöning för att hon liggmarkerat.

Idag råkade jag stiga upp en timme för tidigt, så vi hann med ett spår på grusplanen här utanför, ca 25 m långt med en vinkel, vilket hon klarade galant. Vi gjorde också ett miniuppletande på asfalten med 8 föremål. Hon liggmarkerade alla och åt inte upp ett enda! När jag kom hem från jobbet gjorde vi ännu ett miniuppletande på asfalt med 7 föremål och även den här gången liggmarkerade hon alla utan att äta upp ett enda föremål. Så nu är hon ganska nöjd och ligger bredvid mig och sover medan jag slötittar på TV samtidigt som jag sitter här och skriver.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har hon nåt i munnen på andra bilden eller vad är det för min? :D
Skumt att liggmarkeringarna funkar på "konstruerade" spår och inte i naturmiljö, fast kanske inte ändå. Hoppas att det går framåt med det även i skogen. :-)
"Snygg" dobbis! :D Härlig bild framifrån. Det bor en unghund här, dobbis alltså, som har nykuperade öron och kuperad svans. Den KAN ju vara importerad, men jag undrar... om jag visste var de bodde skulle jag anmäla till LS så att de kunde undersöka saken iaf. Stackarn. :-(