lördag, april 26, 2014

Sol och värme

Nu är våren här!

I torsdags var jag ledig på förmiddagen och eftersom det var strålande fint väder blev det en promenad i skogen och lite uppletandeträning. Jag var dock inte ensam om att komma på idén med att gå ut i skogen, för det vimlade av dagisgrupper m m. Chansa visade än en gång på stor mognad när vi gick förbi en hel grupp dagisbarn och hon gick fint vid sidan till och med när en av ungarna kastade en pinne som landade precis framför henne. Jag var just då extremt stolt över henne! :-)

Jag vallade en korridor på ca 20 x 50 m och la tre föremål på rad. Tanken var att det skulle vara fyra föremål på rad, men ett av dem tappade jag när jag vallade rutan så jag visste inte var det låg. Hon plockade in de första två på nolltid och det "borttappade" föremålet plockade hon också in rätt snabbt. Men sedan hade hon problem med att gå ut på djupet och plocka in det fjärde, men till slut hittade hon även det sista föremålet.

Hon tuggade dock en del när hon kom in med föremålen, så jag bestämde mig för att träna lite bara på avlämningar. Jag kastade ut en grej en bit och sedan fick hon hämta den. Det blev något bättre efter lite träning, men detta är nog något som jag får lägga lite fokus på.

 Hon kommer in i full fart med den lilla ormen, som jag tappade när jag vallade rutan.

 Det är inte lätt att ha en matte som är usel på att kasta...

 Hon kämpade i alla fall tappert för att få ner den. 

Ibland är hon inte snygg.

 Fast oftast är hon så här vacker. 

 Jag hade med mig mallebollen ut...

 ...och det uppskattades.

 Chansa med sin älskade malleboll. 

Igår blev jag tvungen att jobba på förmiddagen, men Chansa fick följa med och när jag slutade halv ett så cyklade vi upp på klubben och tränade lite. Det var folk på lilla planen, så vi fick nöja oss med den stora som inte var riktigt torr än. Chansa var därför lite motvillig till lägganden, men annars gick träningen riktigt bra, speciellt apporteringen. Hon har en tendens till att vilja gripa den i klossarna istället för på mitten, men det verkar som att ju mer tempo hon har desto bättre griper hon. Det innebär att om jag kastar den riktigt långt så springer hon fort = griper rätt, tuggar inte och sätter sig bättre framför i avslutet. Problemet är dock att jag är så usel på att kasta...

 Hopp.

 Snyggt gripande och snabbt in...

 ...och avlämnar snyggt framför. 

Chansa var nöjd efter träningspasset och lite lek med mallebollen. 

Sedan cyklade vi hem igen för att slappa i ett par timmar innan vi skulle träffa Susanne och Jackpot för att examinera henne på allmänlydnadspasset. Chansa fick vara med som störning och det var hon ju i dubbel bemärkelse genom att hon och Jackpot är goda vänner och genom att hon löper just nu (Jackpot är visserligen kastrerad, men ganska sent i livet). Det gick i alla fall riktigt bra för Jackpot och Chansa skötte sig också riktigt bra. Hon gick också fint i kopplet när vi gjorde hundmöte och låg stilla i två minuters passivitet bland annat. 

När vi var klara promenerade vi förbi Coop och sedan hem till Susanne för att äta middag och hon skötte sig över förväntan. Vanligtvis brukar hon stressa och kampa med kopplet, streta och försöka busa med Jackpot, men hon var som en helt annan hund. Hemma hos Susanne var hon också väldigt lugn och försökte inte alls busa med Jackpot, som hon brukar göra när vi träffas. Jackpot var inte heller ett dugg brydd över att få besök av en löptik, så vi kunde sitta och prata och dricka vin i lugn och ro :-)

Idag har jag varit på Medlefors och diskuterat klubbens framtid och det har varit kul och givande. Och maten var förstås också god, som vanligt. För ovanlighetens skull började vi inte tidigt på morgonen, utan först 9.30, så jag hann med att gå en promenad med Chansa på morgonen. Det blev en koppelpromenad med lite lek och balansövningar i lekparken och Chansa tyckte att det var jättekul. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Vi har också haft så härligt väder här också, underbara vår!
När jag ser dina fina bilder så tänker jag att det skulle vara så fantastiskt att ha och träna malle igen, men jag vet ju att jag inte orkar. Fina Chansa!!