onsdag, november 12, 2014

Tisdagsträning och frostig långpromenad.

Frost

Förra veckan gick min kyl sönder, så måndag och tisdag den här veckan har ägnats åt att installera mina nya vitvaror. Det var nämligen inte så värst nya vitvaror i lägenheten när jag flyttade in och jag har länge funderat på att byta, så nu slog jag till och köpte kyl, frys, diskmaskin och spis. Det som var krångligast att installera var diskmaskinen och det är tur att jag har en händig pappa, för annars vet jag inte om jag hade klarat det.

Igår var det tisdag, vilket innebär tisdagsträning på totohallen. Det blev dock inte så mycket träning för mig och Chansa. Jag började med att fika medan jag hjälpte Jenny och Klumpen med några moment. Sedan tränade jag lite fotgående med Chansa och hon var riktigt duktig. Hon har nu löpt i drygt en vecka och nu börjar hon vara sig själv igen, d v s hon lyssnar på mig och är villig att samarbeta. 

 Vi tränade också lite kryp, vilket gick mindre bra. Hon var alldeles för het och kastade sig framåt utan att tänka efter vad hon höll på med. Vi tog en paus och fikade och pratade en lång stund istället tills vi bestämde att göra en platsliggning. Det gick bra, trots att det var många hundar, varav ett par var lite oroliga och inte låg helt stilla. Dock nosade hon lite grann, vilket hon gärna gör på totohallen. Det luktar antagligen väldigt gott på mattorna, som används både för hundträning och kaninhoppning. Men även om jag fick påminna henne om att inte lukta ett par gånger så låg hon väldigt stabilt och inte ens när en hund rusade upp och hundens matte föll (och, visade det sig senare, oturligt nog bröt handleden) visade hon minsta tendens till att vilja lämna platsen. 

Jag körde också rutan några gånger. Jag hade glömt min target, men jag la istället en leksak utanför rutan. Hon fick springa och ta den några gånger och sedan kommenderade jag "stanna" en gång och hon stannade jättefint mitt i rutan innan hon fick springa vidare och ta leksaken som belöning. Chansa verkar tycka att rutan är ett väldigt roligt moment, så jag tror att vi kan få till det riktigt bra med tiden. 

Idag gick jag och Chansa en långpromenad på två timmar innan jag tog bussen till jobbet. Det är så roligt att vara ute med henne nu när hon är normal igen. Jag började med att lägga ett spår till henne och sedan promenerade och lekte vi en stund innan vi gick spåret. Spåret var ca 500 m och jag la 5 föremål. Hon spårade mycket bra och hittade alla föremål, men liggmarkerade bara ett av dem. En fördel med att spåra på frostigt gräs är att man kan se var man har gått, så man kan se om hunden håller sig i spåret. Det gjorde Chansa, fast hon hann också med att i farten äta lite rådjursbajs här och där. 

 Bus med kongen.

Världens finaste hund.

 Det gäller att hålla tungan rätt i munnen när man koncentrera sig på att ligga stilla medan matte kastar grejer... 

 Står och väntar på att få hämta kongen som jag kastat iväg.

 Rivstart när hon äntligen fick lov att hämta den.

 Hämtar kongen. 

 Härlig höstdag.

 Full fart...

 ... för att kasta sig över kongen. 

 Chansa spårar. 

 Liggmarkerar en plastgrej som man ska stoppa i kundvagnar (den ligger under tassen och syns inte). 

Snyggaste mallen i världen.

Happy face. 

1 kommentar:

Anonym sa...

Vilka fantastiska frostbilder, härligt!
Åh, nytt i köket, vilken lyx! Det känns alltid så bra när man skaffar sådana nya grejer tycker jag. Grattis! :-)