lördag, december 27, 2014

Julen


Så var julen över för den här gången. Julaftonen började med sovmorgon och god frukost innan det blev lite mer matlagning och städning. Jag gick också en skön julaftonspromenad med Chansa.

 Julaftonspromenad.

 Finaste Chansa.

White Christmas.

När vi var tillbaka från promenaden var det snart dags för gästerna att komma. Eftersom vi var så många som 16 personer så fick Chansa ligga i sovrummet, även om hon faktiskt var väldigt lugn när gästerna började komma. Vi tittade på Kalle och en stund senare kom två tomtar och delade ut julklappar. Jag fick bl a en skrivare, ett pussel, lite badbomber m m från LUSH och en jättesöt prydnadstomte. Efter julklappsutdelningen var det dags för mat och som vanligt åt jag mest av det godaste på julbordet, d v s det kallskurna som lax, laxpate med romsås, sill och sillröra. 

Efter maten fick även Chansa lite julmat och eftersom hon var så lugn så slapp hon sitta instängd i sovrummet resten av kvällen medan vi spelade spel. Jag hade köpt ett spel som hette Retro till Fia och det var väldigt kul. 

Det blev ganska sent på julaftonskvällen innan vi kom i säng, så juldagen började med en ordentlig sovmorgon. Efter att ha ätit en frunch bestående av julmat var det dags för skridskoåkning i Byske. Eftersom jag inte skulle vara med (jag hade inga skridskor, men även om jag hade haft det är det tveksamt om jag fortfarande kan åka) så promenerade jag in till Byske med Chansa och Jonas. 

Det är ungefär en timmes promenad och eftersom Chansa inte är speciellt bra på att gå i koppel fick hon vara lös i stort sett hela promenaden. När vi kom fram till hockeyplanen blev hon ganska stressad och var till och med på väg att hoppa över sargen och in på isen! Så istället för att titta på körde vi lite lydnad på parkeringen. Hon har verkligen utvecklats något enormt det sista året, för trots att hon till att börja med blev väldigt stressad av hockeyspelet kunde hon ändå koncentrera sig på träningen och behärska sig. Jag la en platsliggning utanför planen så att hon både kunde se och höra när de spelade och det kändes inte som att det fanns minsta risk att hon skulle lämna sin plats vad som än hände. Jag tänkte att hon kanske hade vant sig vid hockeyspelandet, men när jag gick fram till sargen och bara stod och tittade så blev hon återigen stressad och uppjagad. 

Efteråt var det middag hos Birgitta och trots att vi var rätt många så var Chansa väldigt lugn och stillsam. Fast hon tiggde förstås till sig lite mat av Birgitta. Men hon höll trots allt på att orsaka en olycka. Chansa låg bredvid mig och jag skulle kliva över henne för att hämta lite glass, men hon reste sig upp och jag tappade balansen och föll PÅ stackars lilla Chansa, som blev helt platt under mig. Jag var säker på att jag brutit ryggen på henne, men det verkade inte vara någon fara med henne. Fast hon var lite klängig strax efteråt och ville krypa upp i famnen. 

På kvällen hade vi mera besök, spelade spel och bastade. Fast jag gick aldrig ut till bastun, utan stannade inne och spelade spel med Frans, som slog mig i både Kasta Gris, Brått i Valleby och Honungsjakten. Återigen blev det en sen kväll och även annandagen började med sovmorgon och sedan blev det en lugn dag med spel och TV-tittande. På efterrmiddagen åkte vi dock in till Byske för Johanna hade hyrt badhuset. Jag hade dock inga badkläder och inte heller tid att bada, även om jag väldigt gärna hade velat. Men det var i alla fall kul att träffa kusinerna m fl.

Matte skulle jobba på natten, så han hämtade upp mig i Byske när han åkte till stan, så jag kom hem igår kväll. Chansa är dock kvar i Furuögrund eftersom jag jobbar i natt och i morgon natt. Det är väldigt tomt hemma utan henne, men hon har det nog bra där. 

2 kommentarer:

Anonym sa...

Du verkar ha en sådan härlig familj, jag blir lite avis. Det låter som en fin familjejul och vit jul fick ni också till slut. <3 God fortsättning och Gott Nytt År till dig och Chansa.

Vickan sa...

Ja, jag har en härlig familj, fast den här gången var det faktiskt bara delvis min familj. Förutom syrran och hennes familj så var det inte min släkt, utan hennes sambos. Men de är trevliga de också :-)