torsdag, januari 01, 2015

Happy New Year

På sistone har Chansa varit borta mer än hon varit hemma. Jag lämnade ju henne i Furuögrund eftersom jag jobbade lördag och söndag. Hon kom hem igen på måndag eftermiddag och sedan hämtade mamma henne mitt på dagen på tisdag eftersom jag jobbade. Jag tog bussen till jobbet, men blev ganska sen eftersom det var trafikkaos på grund av halkan. Strax efter att jag kommit till jobbet ställde de dessutom in alla lokalbussar för resten av kvällen. Det innebar lite problem för mig eftersom jag hade de fina skorna som jag köpte i London, då jag eventuellt skulle gå på puben efter jobbet. De är inte gjorda för norrländsk vinter. Det blev dock ingen pubrunda och jag fick skjuts hem, så det löste sig i alla fall. 

Jag var dock lite orolig att det skulle vara så halt att mamma inte kunde komma hit med Chansa och jag skulle bli tvungen att spendera nyårsaftonen ensam. Att vara hemma med hunden är helt okej, men att vara helt ensam känns... ensamt. Lyckligtvis slapp jag det eftersom kom hem till mig. Vi gick en timmes promenad mitt på dagen för att slippa det värsta smällandet och så fick hon en snabb rastning på kvällen. 

Jag gjorde lite god mat (avokado med skagenröra till förrätt, kyckling med coca-colasås till varmrätt och chokladmousse till efterrätt) och Chansa fick också lite kyckling. Hon är ju vanligtvis dålig på att äta, men av någon anledning så tyckte hon att tolvslaget var en bra tidpunkt för att glufsa i sig all mat som legat i hennes skål hela dagen. 

Vid tolvslaget gick jag ut för att fota fyrverkerierna, men jag lyckades inte få till några bra bilder. Lite skrämmande är det också att jag såg tre hundar ute under de ca 20 minuter som jag var ute. Jag förstår verkligen inte varför folk envisas med att ta ut sina hundar just då. Och dagen efter är Facebook fullt med efterlysningar på hundar som försvunnit.

Några av mina misslyckade fyrverkerifoton som jag ändå tyckte blev rätt coola. 





Det nya året började vi med en promenad i halkan. Den snö som hade kommit har nästan försvunnit och ersatts av is. Men på ett ställe var det nästan helt barmark, så där la jag ett spår till henne. Chansa fick också kampa runt en stolpe. Det var länge sedan vi gjorde det och det märktes. Hon kampade och slet så att jag knappt orkade hålla emot i linan. Trots det så var hon helt suverän på att släppa på kommando. 

 Kampar som en tok.

 Hennes repknut håller på att remsa upp sig, så jag måste snart hitta en leksak som håller. 

Släpper bra på "loss" och väntar på att få ta den igen.

Spåret fick ligga ca 30 min och under den tiden var det en tjej som gick över spåret precis där det började, en pappa och en unge som åkte pulka över spåret (varför man nu åker pulka på barmark?) och som trampade omkring en hel del precis i slutet av spåret samt tre ungar som genade över kullen och passerade spåret på minst två ställen. Chansa spårade väldigt bra och brydde sig inte om något av de andra spåren. Dock missade hon ett föremål, men trots att jag visste exakt var jag hade lagt det så såg jag det inte heller. Det var en enkrona, så det är möjligt att de tre ungarna som passerade spåret just där tog den. De andra föremålen markerade hon dock fint. 

 Spår på barmark 1:a januari?!

Liggmarkerar slutet. 

Efter att ha kampat och spårat kopplade hon av med att rulla sig i blötsnön.



1 kommentar:

Anonym sa...

Jag skrev just det om hundar utomhus på nyår på FB, fast inte i lika snälla ordalag som du. Jag blir så j*la arg på folk!
Gott nytt år på dig och Chansa, hoppas att vi kan ses i år igen någon gång!