tisdag, januari 27, 2015

Länge sedan

Nu var det ett tag sedan jag skrev, men det betyder inte att vi inte har gjort någonting. Vi har promenerat, sparkat och tränat, precis som vanligt. I tisdags var vi på inomhusträningen och Chansa var jätteduktig. Vi körde inte heller bara lydnad, utan gjorde också uppletande på läktaren. Vi har inte gjort så mycket sånt inomhus och jag är väldigt imponerad av hur duktig hon var. Hon jobbade intensivt och  både klättrade, hoppade och kröp under stolarna. Hon apporterade alla föremål jättefint, men hade lite svårt att hitta det sista. Jag och Jenny tränade också på att springa till target upp på läktaren. Det var så mycket folk så det fanns inte utrymme för att träna det inne i totohallen, så det passade bra att göra det där istället. De första två skicken var Chansa inställd på uppletande eftersom det var det vi hade gjort nyss, men sedan förstod hon och gjorde flera jättefina skick.

Vi har också tränat rutan här ute på parkeringen några gånger. Hon har betydligt högre tempo när vi kör utomhus, men det blir också lite mer stress. Det är dock ganska tydligt att det är ett moment hon gillar. Vi har också tragglat en del med fjärrdirigeringen. Man kan tycka att fjärren för tvåan, d v s bara sitt och ligg, borde vara hur enkel som helst, men om man är Chansa så måste man tydligen göra allt svårare än vad det är. Hon tar i så att hon förflyttar sig bakåt och går dessutom upp i varv så det kommer ofta lite ljud också.

Jag jobbade hela dagar både fredag, lördag och söndag så Chansa fick åka till mamma över helgen och igår fick hon skjuts hem därifrån av min moster. Hon var väldigt glad att komma hem igen och var lite som en knähund under kvällen.

Idag var det för ovanlighetens skull strålande sol och precis lagom kallt och eftersom jag bara jobbade till kl 13 så gick jag en promenad med Chansa och kameran när jag kom hem. Solen hade ju dock redan börjat gå ner, så det var inte riktigt perfekt ljus för fotografering, men några bilder blev det i alla fall:
 Skator i en björk.

 Kråka (tror jag; fåglar vet jag inte mycket om).

 Träd.

 Chansa.

 Räcker ut tungan.

 Busfrö.

 Flyger fram.

 Dyker.

 Full fart.

Fina Chansa.

Det blev dock inte så lång promenad eftersom vi skulle sparka till och från totohallen och träna lydnad senare på kvällen. Träningen gick mycket bra. Visst finns det saker att slipa på i momenten, men jag är verkligen supernöjd över att det numera går så bra att träna bland andra hundar. Hon klarar att hålla fokus fast andra hundar springer, kampar och skäller runt omkring. I kväll sprang hon till och med till rutan fastän det landade en apport precis vid sidan av, men hon fortsatte bara framåt, även när Udo sprang och hämtade sin apport. Hon stod också kvar på targeten fast Udo apporterade och fick kampa som belöning. Det är verkligen ett stort steg framåt med tanke på hur impulsiv hon har varit förut. 

Inga kommentarer: