fredag, februari 08, 2013

Boxerbus

Idag fick Chansa träffa sin nya kompis Nox igen. Eftersom jag hade en tid på röntgen för att röntga axeln som jag skadade när jag cyklade omkull, blev jag lite sen när vi skulle ge oss iväg för att träffa Linn och Nox, så jag bestämde mig för att ta sparken. Det innebar dock att jag blev alldeles för tidig, så vi sparkade en extra sväng på någon kilometer. Chansa blev dock inte för trött för att leka med Nox:

 Nox ser nästan lite förskräckt ut.

 Chansa brottar ner en boxer.

 Attack!

 Snömulad boxer.

 Bus i djupsnön.

 Nox fick komma upp ur snön till slut.

 Brottning.

 Våldsam lek.

 Både Chansa och Nox gillar kamplek.

  Och så en liten film på Chansa och Nox som busar:

Vi var ute i drygt 1,5 timme och sedan sparkade vi hem igen. Nu har jag för övrigt kommit på ett knep för att få Chansa att låta bli att kampa med linan när vi ska starta. Jag undrar om det betyder att jag nu fått pli på henne, som käringen igår gapade om?

Väluppfostrad eller inte, hon var i alla fall trött och nöjd när vi kom hem igen. På eftermiddagen slappade vi i soffan med en bok (jag önskar att jag kunde skriva "med en god bok", men tyvärr är det bara en högst medelmåttig bok) och nu blir det mera fredagsmys framför TV:n med bl a På spåret.

 Gosnos.

 Mysmalle

Knähunden.

Sötnos.

torsdag, februari 07, 2013

Härlig vinterdag

I veckan har vi verkligen inte gjort mycket annat än legat i soffan eller sängen och slappat. Jag jobbade söndag natt och hann bara sova några timmar innan jag skulle iväg på nästa jobb, så det förstörde hela rutinen för resten av veckan.

Igår var vi dock på klubben för första gången på länge. Jag ska vara ledare på en studiecirkel för instruktörer och blivande instruktörer. Det var väldigt kul att träffa lite hundfolk och diskutera hundar och hundträning i ett par timmar. Chansa fick inte göra mycket annat än att ligga bredvid och titta på, men det var ganska svårt för henne. Av någon anledning blev hon mycket störd av Lillemors tre softisar (en anledning kan förstås vara att en av dem morrade åt henne flera gånger, fast inte alla gånger Chansa gick upp i varv p g a dem). Hon var därför faktiskt ordentligt trött när vi kom hem.

På torsdagar brukar jag ju jobba hela dagen, men idag blev det ändrade planer så jag blev ledig på förmiddagen. Jag och Chansa tog en tur med sparken och promenerade också på legdorna en stund. Det gick dock inte så bra att promenera i skoterspåren, men bonden hade kört upp en liten väg för att kunna hämta ensilagebollar, så vi promenerade där istället.

Några bilder och en film från dagen:

 Rullar sig.

 Motljus.

 Mushopp (fast hon jagar snöklumpar, inte möss)

 Lufsar i djupsnön.

 På väg ut i djupsnön.

 Mera mushopp.

Håller på att drunkna i snön.

 Ut i snön!

Full fart.

 Snöansikte.

En liten film på vår sparktur + Chansa som rullar sig.

Det var en härlig sparktur och promenad i solskenet, men den började inte så bra. När jag var på väg med sparken blev Chansa som vanligt uppjagad och stressad och började som vanlig kampa med linan. Samtidigt kom en kvinna (läs surkäring) och på ett mycket otrevligt sätt sa hon "Har du inte fått pli på hunden än?" och fortsatte att vräka ur sig otrevligheter som exempelvis att det måste vara något fel på Chansa.

Jag sa det inte, men jag undrar snarare vad det är för fel på henne, som tycker att det är ett okej beteende att gå fram till någon och vara så otrevlig. Vad jag dock sa till henne var "Vad har du med det att göra?" För jag undrar verkligen på vilket sätt det rör henne att min hund kampar med sin (dvs min) draglina? Hon påstod att hon blev rädd av det, men jag kan inte på något vis se att det skulle vara mitt problem att hon är rädd.

Om min hund kampar med kopplet/linan är min ensak och det påverkar inte någon annan (i alla fall inte en fullständig främling, som aldrig ska hantera henne) och därför blev jag riktigt irriterad för att hon delade med sig av sina åsikter på ett så otrevligt sätt. Det händer då och då att jag får kommentarer om vilken fin och lydig hund Chansa är och det är ju visserligen trevligare, men jag undrar även då vad personen i fråga har med det att göra.

söndag, februari 03, 2013

Inomhusuppletande

Igår blev det en slödag för mig och Chansa. Vi cyklade förstås hem från jobbet, men sedan sov vi halva dagen och på kvällen slappade vi i soffan, bortsett från en kort promenad. Idag blev det dock mer aktivering. Jag hade sista tillfället på klickerkursen, men eftersom vi började kl 10 iddes jag inte cykla in för att träna innan kursen. Hon fick dock visa hur man gör miniuppletande, eftersom en kursdeltagare hade hört talas om att man kunde bygga en låda med grus/sand och träna miniuppletande (fast han kallade det mikrosök) inomhus och undrade hur man gjorde.

Vi har inte tränat miniuppletande sedan i höstas, så jag var inte helt säker på att hon skulle komma ihåg, men det gjorde hon. Jag la ut sex föremål, tre små bitar av silvertejp (helt perfekt på gråmålat cementgolv) och tre små stenar (eftersom det låg lite grus på golvet utmärkte de sig inte). Hon liggmarkerade hur snyggt som helst och hade dessutom bättre tålamod med att ligga kvar medan jag plockade upp föremålet än i höstas. En av kursdeltagarna var mycket imponerad över hennes liggmarkering.

Kursdeltagarna fick sedan testa med sina hundar och jag tycker det är lika kul varenda gång att se hur snabbt de fattar vad det går ut på, även om det tar lite längre tid för vissa. Efter kursen stannade jag kvar och tränade lite lydnad. Vi körde rutan, som Chansa verkar tycka är skitkul och det funkar också väldigt bra. Vi tränade också platsliggning och hon klarar faktiskt att ligga fast jag går utom synhåll (jag försvinner dock bara korta stunder). Jag började träna lite fritt följ, men la ner det eftersom hon av någon anledning blev för uppstressad och började gnälla och t o m skällde till en gång. Hon har lätt för att varva upp när vi tränar på detaljer inomhus.

Jag körde också lite uppletande bland allt bråte som står vid sidan om "träningsplanen". Hon jobbar bra och hon använder nosen, men ibland verkar hon ändå ha svårt att lokalisera var föremålet ligger. Jag filmade lite grann, men jag har klippt en del i filmen, då hon ibland var utom synhåll och det på vissa ställen var skakigt, snett och vint (skit bakom kameran :-)). Men så här kan det se ut när Chansa letar saker inomhus.


lördag, februari 02, 2013

Nosarbete

I veckan har vi mest ägnat oss åt nosarbete. Jag kom på att jag inte spårat sedan snön kom och inte heller har vi tränat på liggmarkeringar, så det har vi gjort. Egentligen förstår jag inte varför vi inte spårat mer, för det är ju faktiskt riktigt kul att spåra.

Vi började med att repetera liggmarkeringar, men det visade sig att hon faktiskt kom ihåg vad det gick ut på. Visserligen blev hon lite ivrig och tog föremålet med munnen, men sedan la hon sig på en gång. I höstas gjorde hon så ibland också, så det krävs nog lite mer nötande på det.

Jag har också gjort några korta spår på plogade parkeringar för att nöta lite mer på liggmarkeringarna i samband med spårarbete, vilket hon ju har haft väldigt svårt för. Det funkade dock alldeles utmärkt. Så jag har också lagt ett längre spår med lite roliga klurigheter i veckan. Jag började på en plogad parkering, fortsatt i djupsnön, klättrade över ett staket, gick bland de parkerade bilarna, längs en kort upptrampad stig i snön, vidare över en parkering, upp i en snöhög, rutschade ner för snöhögen och fortsatte för att lägga slutet i ca 5 cm djup snö.

Chansa spårade fantastiskt bra. Hon stannade och undersökte noga där jag hade stått stilla i djupsnön och funderat på hur jag skulle klättra över staketet och sedan bestämt mig för att gå vidare och klättra över på ett lättare ställe. Det var inga problem för henne att spåra där jag klättrat över och hon väntade medan jag klättrade över utan att komma av sig, utan när jag hoppat ner satte hon ner nosen, hittade spåret och fortsatte. Hon kom faktiskt inte ens av sig fast det kom en annan hund. I alla fall inte förrän den började skälla som en galning på henne. Då lyfte hon nosen från marken, skällde till och fortsatte. Hon klarade även att spåra upp i snöhögen och ner igen utan problem (fast jag hade egentligen inte väntat mig annat heller).

I onsdags hade jag klickerkurs igen och eftersom vi blev sena innan kursen hade jag tänkt stanna kvar och träna lydnad med henne efteråt. Vi tränade också lite lydnad, med betoning på lite. Istället kom jag på att det vore kul att köra lite uppletande bland allt bråte som finns i lokalen. Chansa tyckte också att det var kul. Dock tycker jag att hon har en tendens att använda ögonen lite väl mycket. Hon står ofta på bakbenen och spanar bland grejerna och hade svårt att hitta ett föremål som jag lagt på marken bland några stora dammsugare och skurvagnar. Jag tror i och för sig att hon känner lukten av grejen, men försöker ändå använda synen.

Jag gillar att hon inte är rädd för olika miljöer, men hon är tack och lov ändå ganska försiktig. Jag hade gömt en grej högt upp på en hylla så att hon var tvungen att hoppa upp på ett litet bord för att komma åt den. Det visade sig att bordet hade hjul (hade jag sett det innan hade jag nog inte låtit henne hoppa upp där), så när hon hoppade upp på det åkte det iväg en bit och välte en stor, grön soptunna med lock, som stod ovanpå en stor dammsugare, som också gled iväg en bit. Soptunnan ramlade nästan över henne, men det bekom henne inte det minsta. Hon bara tog sin grej och tvekade inte heller att hoppa upp på det rörliga bordet för att leta efter nästa föremål.

Annars har vi inte gjort så mycket i veckan, förutom ren motion. Mest har jag sparkat med henne. Det gäller ju att passa på medan det går. I natt jobbade jag och Chansa fick följa med, så vi cyklade till jobbet. Det var lite otäckt på vissa ställen, men vi tog oss helskinnade både dit och hem. Jag har blivit lite mera rädd att cykla sedan jag cyklade omkull och stukade axeln. Axeln är fortfarande inte bra; enligt läkaren kommer det att ta minst 3-4 månader innan den blir helt bra. Att cykla omkull igen är nog det sista min kropp behöver just nu, så därför är jag extra försiktig.

söndag, januari 27, 2013

Play date

Idag har Chansa fått en ny kompis, boxern Nox. Jag och Nox matte bestämde att vi skulle träffas i rastgården för att låta dem leka lite grann. Nox har inte så många kompisar som orkar med boxerbus, eftersom det kan gå lite vilt till ibland, men Chansa leker ju också ganska hårdhänt så de kom väldigt bra överens. Chansa verkade uppskatta att han ville kampa med henne. De hittade en bit snöre som de kampade med och när det gick sönder försökte Chansa bjuda in till kamplek med en liten pinnbit som stack ut ungefär 3 cm från hennes mun, men hur han än försökte kunde inte Nox få tag på den med sin boxermun :-)

Några bilder, som dock inte blev så bra på grund av att det var så mulet, från Chansas play date:

Att springa och jaga var kul.

Att kampa var kul. 

 Att brottas och bitas var också kul.

Boxerbus.
 
 Chansa gillade att hon fick bra grepp i hans kinder.

 Kom igen!

 Nox.

 Pusskalas.


 Något nytt- Chansa blev trött på leken! Hon kom och satte sig bredvid mig och Linn och Nox lyckades inte locka henne till lek igen. Hon håller nog på att bli vuxen, den lilla damen.



onsdag, januari 23, 2013

Klickerkurs

I kväll har jag haft andra tillfället på klickerkursen. Jag hade tänkt att vara där i god tid för att hinna träna, men jag hann ändå inte träna så mycket före kursen. Istället körde vi ett ordentligt pass efter kursen. Hon var lite överladdad i början eftersom hon suttit i kurslokalen hela tiden, men hon lugnade ner sig efter ett tag. Träningen gick riktigt bra. Jag hade tagit med mig kinahattarna och körde rutan, vilket jag inte ens minns när vi gjorde senast. Men hon kom i alla fall ihåg vad hon skulle göra och har t o m blivit bättre, för nu klarade hon av att både stanna och stå stilla i rutan (sist vi körde det stannade hon till och kom sedan mot mig för att få belöning).

Vi tränade också på lite helomvändningar i fria följet och jag började också peta lite i detalj på stegförflyttningar till vänster och bakåt. Myrrha hade jag lärt att när jag vred axeln på ett särskilt sätt skulle hon resa sig upp och ta ett litet steg bakåt för att ge mig plats att flytta fötterna till vänster eller vara beredd att gå bakåt. Jag har velat lära Chansa samma sak, men Chansa är en annan typ av hund. När jag vinklar axeln så rör hon sig visserligen bakåt, fast hon hoppar en meter bakåt, ofta snett bakåt och gärna också med ett skall. Men i kväll jobbade vi med det så att jag klickade för mindre och mindre rörelser bakåt och till slut fick jag faktiskt till det riktigt bra. Dock tror jag att hon även nästa gång kommer att kasta sig bakåt, men med tiden tror jag faktiskt att det kan funka.

Jag vill i alla fall absolut att hon ska resa sig upp i stegförflyttningarna, för jag anser inte att det är en förflyttning om hunden bara hasar omkring på rumpan.

Igår var det strålande fint väder och bara -6 grader, så jag och Chansa gick en promenad på skoterspåren på förmiddagen. Vi var ute i nästan två timmar, fast en del av tiden stod vi stilla och pratade med Ingalill och Hedvig. Man märker faktiskt att hon har lugnat ner sig. Jag kommer ihåg en gång i vintras när jag och Ingalill träffades. Då var Chansa så uppe i varv att hon skulle kampa med kopplet hela tiden och hon råkade få mitt lillfinger i kläm när hon högg tag i kopplet. Det gjorde så ont att jag blev alldeles kallsvettig och nästan svimfärdig (fast det blödde inte ens och blev bara ett pyttepyttelitet sår, vilket är rätt irriterande för när det gör så ont vill man ju gärna också visa upp skadorna och få lite sympati). Igår när vi träffades försökte hon kampa med kopplet en gång precis när vi träffats, men annars så satt eller stod hon mest och tittade på mig och jag och Ingalill kunde föra ett helt normalt samtal.

Jag hade med mig kompaktkameran, men jag tog inte så många bilder. Istället passade jag på att filma lite vad vi brukar roa oss med på promenaderna.

Väntar på att jag ska hitta på något.

 Hoppar efter snöklumpar.

Och så filmen på lite lek och träning:

söndag, januari 20, 2013

Fint väder

Idag var det riktigt fint väder och inte speciellt kallt, bara -11, så jag och Chansa gick en lång promenad i skogen. Kameran hade jag förstås med mig.

Snökristaller.

Gnistrande snö.

Det vimlar av rådjur och renar i skogen och ett par älgspår såg jag också. Skoterspåret vi gick på var proppfullt med renspår och Chansa var till en början mycket intresserad, mest av att äta renskit. Jag passade på att träna lite genom att låta henne dra iväg efter spår en liten bit, för att sedan ropa tillbaka henne och belöna ordentligt. Det är dock inga som helst problem, för hon är inte så värst intresserad av att följa viltspår. Det som gjorde mig mer stolt var att hon klart och tydligt visade mig att det fanns vilt genom att stanna upp och titta mot skogen för att sedan titta på mig. Jag berömde och belönade massor för det och det var tydligt att hon tyckte att det var roligare att leka med mig än att spana efter vilt.
Renspaning. 

Kul att leka med kongen.

Full fart.

Buskul.

Lite hopp och skutt är alltid kul.

Det blev också en del bilder i motljus, eftersom det är temat för månadens utmaning i husdjursgruppen på Fotosidan. Jag fick till ett par rätt fina bilder, fast ingen som jag tyckte dög för utmaningen. Att lägga ut här i bloggen duger de dock till.
Springande malle i motljus.

Hoppande malle i motljus.

Poserande malle i motljus. 

Dreglar lite.

Snygg-malle <3 p="p">

Söt-malle <3 br="br">